1 op 5 daters ontvangt graag een attentie tijdens de eerste date met chocolade als favoriete geschenk

7. Jul 2021
  • 2 op de 5 Vlamingen geven aan iemand graag online beter te leren kennen alvorens op date te gaan;
  • 7 op de 10 is echter eerder afwachtend om zelf die eerste stap te zetten;
  • Bij 6 op de 10 single Vlamingen leidde de pandemie niet alleen tot een vaker afwachtende houding om iemand in het echt te ontmoeten, maar ook tot een grotere onzekerheid over een eerste date;
  • First impressions matter. Een duidelijke meerderheid van de Vlamingen vindt een verzorgd voorkomen en een positieve attitude belangrijk bij een eerste date;
  • 1 op 5 Vlamingen ontvangt graag een attentie tijdens de eerste date.

Antwerpen, 7 juli 2021 – Vandaag is het World Chocolate Day en hoe deze dag beter vieren dan met een doosje chocolade of pralines? Vlamingen die graag een attentie krijgen op een eerste date ontvangen in ruim 80% van de gevallen het liefst heerlijke chocolade. Dat blijkt uit onderzoek van Meetic i.s.m. iVOX*.

Corona effect

Na een ruim jaar ‘verloren’ te hebben is de Vlaming klaar om terug te daten. De meerderheid van de Vlamingen wilt na een online match liefst zo snel mogelijk op date maar er is ook nog een deel van de singles die eerder afwachtend is en niet zo snel zelf die eerste stap durft zetten. De coronapandemie leidde niet alleen tot een afwachtende houding, maar ook tot een grotere onzekerheid over die spannende eerste date en hoe die juist moet verlopen.

Relatietherapeute, klinisch seksuologe, psychologe en Meetic-experte Chloé De Bie vertelt: “Dit alles is enorm herkenbaar. Corona heeft een enorme impact gehad op ons datingsgedrag. Voor velen, zoals het onderzoek ook aantoont, blijft het evenwel zo dat ze graag zo snel mogelijk met een online match afspreken. Ik raad steevast aan om binnen de twee weken na een online match een real-life ontmoeting te regelen.”

Elk topic is bespreekbaar tijdens een eerste date

Onder de Vlamingen die actief aan het daten zijn vinden 1 op 3 werkelijk bijna elk topic bespreekbaar tijdens een eerste date. We zeggen bijna, want trouwen (27%), seks (27%) en ex-relaties (26%) zijn alsnog de minst favoriete onderwerpen. Bij het tweede topic valt het op dat dit liever niet meteen besproken wordt bij dubbel zoveel vrouwen als mannen tijdens die eerste date.

Een verzorgd voorkomen is het belangrijkste

Wanneer we aan Vlamingen vragen wat ze belangrijk vinden tijdens een eerste ontmoeting met een potentiële partner, worden vooral een goed en verzorgd voorkomen (71%), een positieve attitude (65%) en de date die vragen stelt/geïnteresseerd is (64%) het meest genoemd.

Daarnaast is het opmerkelijk dat 1 op 5 Vlamingen graag een kleine attentie krijgt tijdens een eerste date. Zo is het meteen duidelijk voor de single dat er echt moeite wordt gedaan. Opvallend hierbij is dat dit percentage even groot is bij zowel mannen als vrouwenChocolade is de favoriet voor meer dan 8 op de 10 Vlamingen die graag een attentie krijgen op een eerste date. Het blijft dus een graag gezien cadeautje.

Samenwerking met de Belgische ‘Chocolatier of the Year’ Olivier Willems

Ter ere van World Chocolate Day die op 7 juli plaatsvindt is online datingservice Meetic een samenwerking aangegaan met de Belgische Chocolatier van het Jaar, Olivier Willems. Uit onderzoek blijkt dat Chocolade nog steeds de favoriete attentie is van menig single.

*Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Meetic tussen 3 juni 2021 en 15 juni 2021 bij 1000 Vlamingen representatief op provincie, geslacht, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bedraagt 3,02%.

______________________________________________________________________________________

Noot voor redactie, niet voor publicatie

Neem voor meer informatie of vragen contact op met: Coopr | meetic@coopr.be. Download de beschikbare beelden hier. Alle persberichten zijn terug te vinden via deze link.

Over Meetic

Meetic werd opgericht in 2001. Dankzij Meetic vonden al 8 miljoen singles de liefde in Europa (Research Now, 2018) en biedt members de beste & meeste functionaliteiten om singles te ontmoeten, van geavanceerd zoeken met de uitgebreide Meetic App tot het ontmoeten van singles via de Video Chat. Meetic.be is onderdeel van Meetic Group, een internetbedrijf van IAC/InterActiveCorp dat internationaal beursgenoteerd is (Nasdaq: IACI). Kijk voor meer informatie op nl.meetic.be.