Opnieuw mensen ontmoeten speelt voor 45% Belgische singles een grote rol in vaccinatiebeslissing

3. May 2021
  • 3 op de 10 singles geeft toe het niet zo nauw met de regels genomen te hebben het afgelopen jaar om op date te kunnen gaan;
  • het algemene gebrek aan fysiek contact weegt bij 1 op 2 Belgische singles het zwaarste door;
  • 41% van de Belgen maakt sinds de start van de coronapandemie vaker gebruik van online datingservices.

Antwerpen, 19 april 2021 – Hoe voelen singles zich na een jaar corona? Datingservice Meetic vroeg* het aan actieve singles op het platform in België. Ruim de helft van de ondervraagden vindt de huidige situatie de slechtste tijd ooit om te daten. De Belgische singles staan dus te popelen om anderen, waaronder hun potentiële match, weer te mogen ontmoeten en maken sinds de eerste lockdown steeds vaker gebruik van online datingservices.

28% van de Belgische singles ziet de toekomst somber in

De coronapandemie is dramatisch voor het datingleven van de Belgische singles. Zo vindt bijna 60% van de ondervraagden de huidige situatie de slechtste tijd ooit om te daten. Dit weegt ook door op de huidige, algemene gemoedstoestand van de Belg. 28% ziet de toekomst eerder somber in, vooral bij de 30-34 jarige singles wegen de lockdowns die nooit lijken te eindigen zwaar door. Het gebrek aan fysiek contact en het gebrek aan het ontmoeten van nieuwe mensen wordt door 1 op 2 Belgische singles het meest gemist.

Populariteit datingservices stijgt

Er wordt sinds de start van de coronapandemie door 41% van de Belgen vaker gebruik gemaakt van datingapps en websites. Zo stijgt ook de populariteit van Meetic. Bijna 40% gebruikt de online datingapp en website vaker dan voorheen. En mensen sturen meer berichten dan ooit op Meetic: in 2020 zag Meetic een stijging van 26% in het aantal verstuurde berichten, en 2021 is alvast gestart met dezelfde trend: een verdere stijging van 18%.Voor Belgische singles zijn virtuele dates toch niet de ‘real deal’, hierdoor is wandelen in het park momenteel de meest populaire date activiteit volgens de Belgische singles. Zo heeft maar liefst 35% gekozen voor een fijne wandeling als first date te midden van de crisis.

De eerste date zal volgens 61% singles waarschijnlijk van nog groter belang zijn na de coronacrisis. En zo wordt een lekker glaasje drinken – eenmaal het terug kan – voor 3 op de 10 Belgen de eerste activiteit die ze willen doen tijdens die belangrijke first date.

Het perspectief om opnieuw mensen te mogen en kunnen ontmoeten speelt voor 45% Belgische singles een grote rol in de beslissing om zich te laten vaccineren, een opmerkelijk resultaat.

Daten na de coronacrisis

Ondanks de algemene corona moeheid, zijn geëngageerde singles wel nog steeds actief op zoek naar die authentieke connectie. Zij willen geloven dat daten nog steeds mogelijk is en denken sinds de crisis vaker na over de toekomst.

Zo wordt er nu nog meer verlangd naar samen genieten van elk moment (55% van de Belgen). Authenticiteit en oprechtheid is voor 1 op 2 Belgen dan ook nog belangrijker geworden dan voordien.

* Het interne onderzoek werd in februari 2021 gedaan door Meetic.be bij 344 Belgische 18+ singles actief op Meetic.be.

______________________________________________________________________________________

Noot voor redactie, niet voor publicatie

Neem voor meer informatie of vragen contact op met: Coopr | meetic@coopr.be. Download de beschikbare beelden hier. Alle persberichten zijn terug te vinden via deze link.

Over Meetic

Meetic werd opgericht in 2001. Dankzij Meetic vonden al 8 miljoen singles de liefde in Europa (Research Now, 2018) en biedt members de beste & meeste functionaliteiten om singles te ontmoeten, van geavanceerd zoeken met de uitgebreide Meetic App tot het ontmoeten van singles via de Video Chat. Meetic.be is onderdeel van Meetic Group, een internetbedrijf van IAC/InterActiveCorp dat internationaal beursgenoteerd is (Nasdaq: IACI). Kijk voor meer informatie op nl.meetic.be.