Lexa

1 op 3 singles wil eerder weg tijdens date, maar blijft uit beleefdheid

6. sep. 2021

Dit zijn de redenen waarom singles een date liever snel afkappen

Amsterdam, 6 september 2021 – Stel je voor: je bent single en je hebt een date met iemand die alleen maar over zijn of haar ex praat. Het zal je verbazen, maar het overkomt best veel Nederlandse singles. Dating service Lexa voelde daarom datend Nederland aan de tand* over opvallende ervaringen tijdens het daten. Wat blijkt? Eenderde van de singles blijft uit beleefdheid langer op een date plakken dan ze eigenlijk zouden willen. Benieuwd wat singles nog meer hebben meegemaakt en wat zij het liefst wél ervaren tijdens een date? Lexa onderzocht het voor je.

Top 5 awkward dates
Soms maak je tijdens het daten iets mee wat niet voor herhaling vatbaar is. Niet erg, vaak leer je ervan en het is ook nog eens leuke gespreksstof met je vrienden. Nederlandse singles doen namelijk maar al te graag een boekje open over hun ‘date-leed’. Wat is de Nederlandse top 5 ‘awkward’ date-ervaringen?
– De ander zei bijna niets gedurende de date (20%);
– De ander praatte alleen maar over zichzelf (19%);
– De ander zag er echt anders uit dan verwacht (18%);
– De ander drong zich fysiek op aan de single (13%);
– De ander sprak alleen maar over zijn ex (12%).

Ondanks dat de singles geen fijne date hebben, zit toch eenderde ervan het afspraakje helemaal uit. Waar komt die beleefdheid vandaan? Willen we de ander misschien niet kwetsen? Het onderzoek onthult dat eenderde van de Nederlandse singles die na de lockdown gedatet hebben, de ander langer de kans willen geven om een goede indruk te maken dan voor de lockdown. Gunnen we de ander misschien nu meer kansen?

Wat willen we dan wél op onze eerste date?
Als we inzoomen op wat Nederlandse singles wel graag zien tijdens een date, dan vindt ruim de helft (52%) het belangrijk dat de ander interesse toont. Vragen stellen dus! We houden ook van lachen tijdens de date. Met 45% scoort het hebben van humor erg hoog. Het plaatje is helemaal compleet als de ander ook een positieve instelling (36%) heeft en zich op diens gemak voelt (34%).

Bij elk afspraakje leren we meer over wat we wel en niet zoeken in de liefde. Leer je de liefde eerst online goed kennen, bijvoorbeeld via de chat of via het videobellen, dan is de kans kleiner dat je verrast wordt bij het offline daten. Enne.. singles jullie weten nu hoe het dus wel en niet moet. Doe er je voordeel mee!

*Representatief onderzoek in Augustus 2021 in opdracht van Lexa, uitgevoerd door extern onderzoeksbureau PanelWizard onder 1.040 Nederlandse singles tussen de 18 en 49 jaar die open staan om te gaan daten.

Over Lexa Lexa is opgericht in 2002, is een marktleider op het gebied van online daten in Nederland, biedt een breed scala aan functies en service. Via de Lexa App , Live -en audio functies en Lexa IRL events, via Lexa hebben singles alle verschillende mogelijkheden om singles te ontmoeten die klaar zijn voor een écht liefdesverhaal. Door technologische innovatie, efficientie, support (tijdens LiveCoaching sessies) en Customer Care service te combineren, Lexa biedt altijd nieuwe services die zijn ontworpen om mensen te helpen om de vonk over te laten slaan.

Lexa is onderdeel van Meetic, dat onderdeel uitmaakt van Match Group, een toonaangevende leverancier van digitale technologieën die zijn ontworpen om mensen te helpen betekenisvolle verbindingen te maken. Kijk voor meer informatie op www.lexa.nl.