Lexa

Datingindustrie goed voor €703 miljoen

2. jul. 2015

De gemiddelde Nederlander geeft €34 uit per date

In 2014 waren er 1,3 miljoen actieve daters in Nederland. Tijdens meer dan 20 miljoen dates gaven zij €703 miljoen uit. Dit is een stijging van 67% ten opzichte van het vorige jaar, zo blijkt uit het onderzoek Love Economy, dat TNS en het Cebr namens Lexa.nl hebben uitgevoerd.

Datende Nederlanders spendeerden €483 miljoen – maar liefst 66% meer dan vorig jaar – aan entertainment, kroegen, bars en restaurants. 69% van de totale uitgaven werd gedaan in uitgaansgelegenheden, waar de date plaatsvond. Stefan van den Berg, directeur van Lexa.nl, noemt de stijging begrijpelijk: “Het ontmoeten van nieuwe mensen wordt vergemakkelijkt door online en mobiel daten, maar persoonlijk contact blijft belangrijk voor singles. Een hapje eten en elkaar écht leren kennen is dus iets waar we graag in investeren.”

Hoewel een stijgende lijn in totale uitgaven waarneembaar is, bleven de uitgaven aan kleding (11%), kapper- en schoonheidssalonbezoeken (4%) en make-up (3%) relatief klein met een totale besteding van 120 miljoen. Tevens besteedden Nederlandse daters €16 miljoen meer aan cadeaus. Ook anticonceptie bleek een belangrijke uitgave; Nederlanders gaven er €4 miljoen meer aan uit dan het jaar ervoor. Aangezien de gemiddelde Nederlandse single ongeveer 16 keer per jaar een date heeft, vormen al deze kleine uitgaven een totaal van rond de €546 per persoon per jaar.

Over Lexa Lexa.nl, opgericht in 2002, is erkend als de datingservice die de beste service biedt (TNS, 2018) en tevens marktleider binnen de Nederlandse datingbranche. Dankzij Lexa kent 1 op de 5 mensen een Lexa koppel  324.000 singles de liefde (Dynata, juli 2021) en biedt members de beste en meeste functionaliteiten om singles te ontmoeten, van geavanceerd zoeken met de uitgebreide Lexa App tot het ontmoeten van singles op één van de Lexa Events. Lexa.nl is onderdeel van Meetic Group, een internetbedrijf van IAC/InterActiveCorp dat internationaal beursgenoteerd is (Nasdaq: IACI). Kijk voor meer informatie op www.lexa.nl.