Lexa

Geen smoesjes tussen de lakens voor de Nederlanders

23. mei 2018

maar ze experimenteren er lustig op los als ze het wel doen

Amsterdam, 22 mei 2018 – Nederlanders staan erom bekend niet bang te zijn om onze eerlijke, onverschrokken mening te geven. Niet zo gek dat van alle Europeanen de Nederlanders het minst vaak een smoesje gebruiken als ze geen zin in seks hebben. Dit blijkt uit een groot Europees onderzoek van datingservice Lexa.nl* onder 9.600 Europese singles (waaronder 1000 Nederlandse singles). Maar wanneer ze wel de goede zin hebben gevonden, dan experimenteren ze maar als te graag tussen de lakens. Na de Spanjaarden zijn Nederlanders het meest in voor iets nieuws in bed.

Bij het onderzoek van Lexa.nl werd aan de singles gevraagd of ze wel eens een excuus gebruiken om onder de behoefte van een bedpartner uit te komen. Hieruit blijken de Nederlanders en de Italianen het minste geneigd om een smoesje te gebruiken. Verder in het lijstje zien we Frankrijk, Duitsland en Spanje. Zouden ze daar dan zo goed kunnen liegen, of hebben Nederlanders gewoon vaker zin in seks?

1. Nederland – 49%
2. Italië – 52%
3. Frankrijk – 60 %
4. Duitsland – 60%
5. Spanje – 61%

‘Nee schat, ik ben te moe…’
Nederlanders gebruiken dus het minst vaak een smoesje, maar wanneer we het doen zijn we niet heel creatief. Zo blijken vooral de clichés het meest gebruikt te worden. De singles gaven aan het meest het welbekende excuus ’te moe na een hele dag werken’ (45%) te gebruiken. Ook de bekende ‘morgen moet ik er vroeg uit’ (34%) en ‘ik voel me niet lekker’ (29%) en worden veel gebruikt als de partner meer van de avond verwacht.

Tijd voor iets anders!
Waar de Nederlanders wat creativiteit missen qua smoesjes, gaan ze all-in wanneer de lakens wel gedeeld worden. Zo zijn 68% van de Nederlanders bereid om nieuwe standjes uit te proberen. Hiermee komen we op een tweede plaats te staan achter Spanje (75%), hier proberen ze het meest nieuwe mogelijkheden uit. Houd je als single wel van wat nieuws in de bedstee, sla dan deze zomer een vakantie naar Frankrijk over. De Fransen zijn namelijk het meest behoudend, slechts 56% wilt daar wel eens wat nieuws uitproberen.

*Love Geist is een jaarlijks Europees onderzoek over singles en dating. Het onderzoek is, in opdracht van Lexa.nl, uitgevoerd door TNS en liep van 26 oktober tot 17 november 2016. In totaal hebben 9.610 respondenten tussen de 18 en 65 jaar uit 7 Europese landen (Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Denemarken, Italië en Spanje) meegedaan aan dit onderzoek. 1000 singles werden in Nederland geïnterviewd. Het begrip single werd voor dit onderzoek als volgt gedefinieerd: mensen zonder een vaste relatie, ongeacht hun burgerlijke staat. Tijdens de analyse zijn de data zorgvuldig gemeten om de samenstelling van het aantal singles per land, leeftijd en geslacht vast te stellen. Bij de berekening van statistieken op Europees niveau zijn de grootte en samenstelling van de bevolking per land meegenomen.

Over Lexa Lexa is opgericht in 2002, is een marktleider op het gebied van online daten in Nederland, biedt een breed scala aan functies en service. Via de Lexa App , Live -en audio functies en Lexa IRL events, via Lexa hebben singles alle verschillende mogelijkheden om singles te ontmoeten die klaar zijn voor een écht liefdesverhaal. Door technologische innovatie, efficientie, support (tijdens LiveCoaching sessies) en Customer Care service te combineren, Lexa biedt altijd nieuwe services die zijn ontworpen om mensen te helpen om de vonk over te laten slaan.

Lexa is onderdeel van Meetic, dat onderdeel uitmaakt van Match Group, een toonaangevende leverancier van digitale technologieën die zijn ontworpen om mensen te helpen betekenisvolle verbindingen te maken. Kijk voor meer informatie op www.lexa.nl.