Lexa

Het jaar van de single: slow dating, self love, frustratie en beleefder

10. nov. 2021

Zo zag het afgelopen date-jaar van de Nederlandse single er uit

Amsterdam, 10 november 2021 – Morgen is het Singles Day, de jaarlijks terugkerende dag waarop singles wereldwijd met trots hun vrijgezellenbestaan en geluk vieren. Dat het misschien geen makkelijk jaar is geweest wat betreft daten moge duidelijk zijn. Tijdens de lockdown kwam het eigen geluk voorop te staan en daardoor lijken Nederlandse singles beter dan ooit voor ogen te hebben waar ze wel – en vooral ook niet – naar op zoek zijn. Een romantische alleseter die fitnesst, van honden houdt en oprechte interesse in je toont? Daar tekenen zowel mannelijke als vrouwelijke singles voor! Hoe we daar zijn gekomen? Lexa blikt terug op het jaar van de single.

Slow dating: authenticiteit boven “flings”
Lexa voorspelde begin dit jaar dat 2021 een jaar zou zijn waarin slow dating dé trend op het gebied van daten zou worden. En is dit uitgekomen? Lexa had zeker geen ongelijk! De quarantaine en bezoekers-restricties zetten ons kritischer aan het denken over wie we wel of niet willen toelaten in ons leven. Uit onderzoek¹ van Lexa bleek namelijk dat 41% van single Nederland de pandemie als dé uitgelezen kans zag om andere singles beter te leren kennen alvorens op date te gaan. Daarnaast verkozen singles authenticiteit en oprechtheid boven vaag en vluchtig. De pandemie heeft hen doen inzien dat ze op zoek willen gaan naar die ene persoon die hun écht gelukkig maakt. 1 op de 5 gaf namelijk aan* op zoek te zijn naar iets serieus!

Frustratie, maar toch op zoek naar de liefde
In maart, een jaar middenin in de pandemie, werd single Nederland aan de tand gevoeld¹ hoe de vlag erbij hing. Wat bleek? 1 op de 4 singles frustreerde zich enorm over de huidige situatie. Maar, obstakel of niet, zij bleven toch positief en waren net zo vaak of zelfs vaker actief op de datingapp, planden virtuele dates of wandelden in het park op gepaste afstand. Eén ding werd duidelijk: singles in Nederland konden niet wachten om na de lockdown weer live op die first date te kunnen gaan en samen dingen te ondernemen – ondanks dat dit idee bij bijna de helft wel weer de nodige stress opleverde.

Door lockdown beleefder geworden?
Na maanden van frustratie zorgde de opening van de terrassen eind april weer voor een eerste stap richting real life daten. Single Nederland had hier enorm naar uitgekeken: de helft was namelijk direct op het terras te vinden met een first date!² Dit deden zij het liefst aan het einde van de middag met een late lunch, die bij succes uit kon lopen tot een drankje met een bitterbal. En dit gebeurde post-lockdown vaker dan daarvoor: een derde van de singles³ blijft uit beleefdheid langer plakken op een date dan ze eigenlijk hadden gewild. Na de afgelopen maanden binnen te hebben gezeten, zijn we toch meer bereid de ander langer de kans te geven om een goede indruk te maken.

Weinig lusten is afknapper
Maar, waar zijn we dan eigenlijk naar op zoek in die ander? Onderzoek⁴ toonde aan dat zowel mannen als vrouwen afknappen op een date die niet fitnest, weinig lust en niet van honden houdt. Pluspunten zijn te winnen als je romantisch bent aangelegd en van diners en actiefilms houdt. Toon je tijdens de date ook echt interesse én laat je je date lachen? Dan zit je bij zowel mannen als vrouwen gebakken.

Dat 2021 dus een bewogen date-jaar is geweest, hoeft zo slecht nog niet te zijn. Singles hebben dit jaar meer inzicht gekregen in waar ze naar op zoek zijn, waarderen het samenzijn post-lockdown meer en zijn bereid meer moeite te doen voor de juiste persoon en zichzelf. Vrijgezel of niet: dat is op Singles Day zeker het vieren waard!

¹intern onderzoek van Lexa dat is afgenomen in februari 2021 onder 1.883 Nederlandse members, vergeleken met een intern onderzoek van Lexa dat is afgenomen in april 2020 onder 1.073 Nederlandse members (boven de 18 jaar)
²onderzoek dat in opdracht van Lexa is afgenomen door factsnapp in april 2021 onder 400 Nederlandse single
³Representatief onderzoek in Augustus 2021 in opdracht van Lexa, uitgevoerd door extern onderzoeksbureau PanelWizard onder 1.040 Nederlandse singles tussen de 18 en 49 jaar die open staan om te gaan daten.
⁴intern onderzoek van Lexa dat is afgenomen in februari 2021 onder 1.883 Nederlandse members (boven de 18 jaar)

Over Lexa Lexa is opgericht in 2002, is een marktleider op het gebied van online daten in Nederland, biedt een breed scala aan functies en service. Via de Lexa App , Live -en audio functies en Lexa IRL events, via Lexa hebben singles alle verschillende mogelijkheden om singles te ontmoeten die klaar zijn voor een écht liefdesverhaal. Door technologische innovatie, efficientie, support (tijdens LiveCoaching sessies) en Customer Care service te combineren, Lexa biedt altijd nieuwe services die zijn ontworpen om mensen te helpen om de vonk over te laten slaan.

Lexa is onderdeel van Meetic, dat onderdeel uitmaakt van Match Group, een toonaangevende leverancier van digitale technologieën die zijn ontworpen om mensen te helpen betekenisvolle verbindingen te maken. Kijk voor meer informatie op www.lexa.nl.