Lexa

Je ex tegengekomen op een datingapp? Je bent niet alleen!

26. aug. 2020

60 procent van de singles is wel eens een bekende tegengekomen. Maar wat doe je als je langs de buurman of je geheime crush swiped?

Dat is even schrikken. Ben je lekker aan het swipen op een datingapp, komt die ene ex die je nooit meer wilde zien ineens voorbij. Geen zorgen, je bent niet de enige. Met zo’n 1,2 miljoen singles in Nederland kan het gebeuren dat een bekende tegenkomt. Ongemakkelijk of juist grappig? Lexa deed onderzoek* onder 1500 Nederlandse singles, want wát doe je op het moment dat je de buurman, je collega of je ex spot op een online datingapp?

Geheime crush

Online daten kan heel leuk zijn, maar zorgt ook wel eens voor ongemakkelijke situaties. 60 procent van de ondervraagde singles bekent wel eens een ex, collega, vriend of familie te zijn tegenkomen tijdens het online daten. Dat kan natuurlijk altijd gebeuren, maar de manier hoe we daarop reageren verschilt. De top 5 meest voorkomende reacties bestaat uit:

1. 44% liked het profiel, maar gewoon voor de lol
  2. 31% wijst af en swiped door
  3. 23% liked niet, maar vind het wel grappig
  4. 19% swiped rechts in de hoop op een match
  5. 10% wijst af en voelt zich een beetje beschaamd

Date ‘hulplijn’

Een date gescoord met je crush of misschien toch die knappe buurman? Lexa wilde weten met wie vervolgens alle date-avonturen worden gedeeld en aan wie singles advies vragen. Opvallend genoeg zegt meer dan de helft hier niet met anderen over te praten. Het delen van je dateleven met je vader en moeder lijkt ook next level voor hen. Ouders blijken het minst populair en worden vrijwel nooit om advies gevraagd. Voor de singles die wel graag date tips ontvangen zijn de beste vriend(en) favoriet. Zij worden als hulplijn ingezet voor de leukste locatie, het outfit of activiteit voor hun date.

ps. Lexa tipt: deze zomer op zoek naar originele date-activiteit in Amsterdam, Rotterdam of Utrecht? Nodig dan jouw date uit voor de gratis Summer Journey: een real life romantische wandeldate met behulp van een chatbot. Door middel van foto hints, coördinaten en vragen worden de singles in zo’n 1,5 uur langs de leukste plekken van de stad geleid.

*Het LoveConnection onderzoek werd in maart 2020 in opdracht van Lexa uitgevoerd door Kantar onder 1500 Nederlandse singles (18-65 jaar).

Over Lexa Lexa is opgericht in 2002, is een marktleider op het gebied van online daten in Nederland, biedt een breed scala aan functies en service. Via de Lexa App , Live -en audio functies en Lexa IRL events, via Lexa hebben singles alle verschillende mogelijkheden om singles te ontmoeten die klaar zijn voor een écht liefdesverhaal. Door technologische innovatie, efficientie, support (tijdens LiveCoaching sessies) en Customer Care service te combineren, Lexa biedt altijd nieuwe services die zijn ontworpen om mensen te helpen om de vonk over te laten slaan.

Lexa is onderdeel van Meetic, dat onderdeel uitmaakt van Match Group, een toonaangevende leverancier van digitale technologieën die zijn ontworpen om mensen te helpen betekenisvolle verbindingen te maken. Kijk voor meer informatie op www.lexa.nl.