Lexa

Meer dan de helft van de singles verschuilt zich achter scherm bij afwimpelen date

12. jul. 2022

Eindelijk is het zover, de eerste date. Je haren zitten strak in de lak, er is goed nagedacht over de outfit, je hebt afgesproken op een gezellige borrelplek, aan gespreksstof geen gebrek en dan…geen spark. Balen, maar niets aan te doen. Nu nog even communiceren dat een tweede date er niet inzit, want eerlijkheid duurt het langst! Datingservice Lexa vroeg Nederlandse singles hoe zij aangeven dat een tweede date er wat hen betreft niet in zit. En wat blijkt, je bent niet de enige die het lastig vindt om dit direct in real-life tegen je date te zeggen.

Gelijk de angel eruit, een appje naderhand sturen of toch uit beleefdheid op die tweede date gaan. Het is soms even aftasten hoe je iemand het beste kunt vertellen dat een tweede date er niet in zit. Meer dan de helft van de singles (61%) zegt de date netjes uit te zitten en later digitaal of telefonisch te vertellen er geen vervolg aan te willen geven. Vrouwen (65%) kiezen net iets vaker voor deze aanpak dan mannen (58%). Daarnaast is er een kleine groep dappere singles die er geen doekjes om windt en direct na afloop van de date aangeeft geen interesse te hebben in een tweede date (21%). Het kan maar duidelijk zijn, toch?

Inhoud wint het van uiterlijk
Maar wat zijn dan de redenen op niet op een tweede date te gaan? Ruim 91% van de singles geeft aan dat gebrek aan interesse de grootste dealbreaker is tijdens een eerste date. Zowel mannen (87%) als vrouwen (96%) zijn hierin vrijwel unaniem. Je wil natuurlijk niet dat het gesprek een eenzijdig kruisverhoor is. Krekels…ofwel gebrek aan gespreksstof is voor 85% van de singles een grote reden om niet op een tweede date te gaan. Uiterlijke verzorging is voor meer dan de helft (60%) van zowel de mannelijke als vrouwelijke singles, een no go! Het oog wil ook wat. Maar het goede nieuws is dat inhoud dus belangrijker is dan het uiterlijk.

Laten we het kort houden
Andere redenen volgens de singles zijn; als hun datingpartner te diep in het glaasje kijkt tijdens de eerste date. Dit is vooral voor vrouwen een grote afknapper; 62% van de vrouwen, tegenover 32% van de mannen. Of als de datingpartner net zo kort blijkt te zijn, als de date zelf. Lengte is soms moeilijk in te schatten via een foto en wordt daarom door 28% van de singles genoemd als een grote afknapper als dit niet overeen blijkt te komen met de verwachtingen.

Wie betaalt, bepaalt
Dan het slotstuk van de date; het moment waar we tijdens het programma First Dates allemaal van smullen; het kistje wordt op tafel gezet met daarin, de rekening. Gaat iemand trakteren of wordt het toch splitten. Bijna de helft van de mannen (47%) geeft aan het een afknapper te vinden als de datingpartner naderhand onaangekondigd een betaalverzoek stuurt, tegenover meer dan de helft van de vrouwen (58%). Waar de oude school nog vasthield aan een afspraakje waarbij de man standaard de rekening ophaalde, hebben nu betalingsverzoeken plaats gemaakt. Eerlijk genoeg, toch?

* Onderzoek van Lexa uitgevoerd door Clint onder 1.002 Nederlandse Lexa gebruikers tussen de 25-49 jaar, in de periode december 2021.

Over Lexa Lexa is opgericht in 2002, is een marktleider op het gebied van online daten in Nederland, biedt een breed scala aan functies en service. Via de Lexa App , Live -en audio functies en Lexa IRL events, via Lexa hebben singles alle verschillende mogelijkheden om singles te ontmoeten die klaar zijn voor een écht liefdesverhaal. Door technologische innovatie, efficientie, support (tijdens LiveCoaching sessies) en Customer Care service te combineren, Lexa biedt altijd nieuwe services die zijn ontworpen om mensen te helpen om de vonk over te laten slaan.

Lexa is onderdeel van Meetic, dat onderdeel uitmaakt van Match Group, een toonaangevende leverancier van digitale technologieën die zijn ontworpen om mensen te helpen betekenisvolle verbindingen te maken. Kijk voor meer informatie op www.lexa.nl.