Lexa

Nederlander geeft jaarlijks 523 euro uit aan dating

3. apr. 2017

We daten meer, maar met minder budget

Amsterdam, 3 april 2017 – Datend Nederland ging afgelopen jaar vaker op date, maar hanteerde wel een strakker budget ten opzichte van 2015. Dat blijkt uit het jaarlijkse LoveEconomy onderzoek* van datingservice Lexa.nl, uitgevoerd door TNS. Mede door het dalende aantal actieve daters en een kleiner budget daalde de inkomsten van de Nederlandse datingindustrie met 11% tot 684 miljoen euro, wat neerkomt op 523 euro per dater. De ruim 1,3 miljoen actieve daters gaven gemiddeld 31,50 euro uit per date. Opvallende stijger bij de dating uitgaven zijn de voorbehoedsmiddelen, ongeveer 3 procent van alle date-gerelateerde uitgaven.

‘Daten hoeft niet veel te kosten’
Mede-oprichter van How2Spendit Nathalie van Wingerden snapt de daling in date-uitgaven wel. “Het leven van een single is over het algemeen wat duurder. Hij of zij gaat er vaker op uit, en staat er voor veel kosten toch vaak alleen voor. Denk hierbij aan woonlasten, boodschappen, etc. Daarnaast is het altijd maar afwachten of je date tot iets gaat leiden, wat ook een reden kan zijn iets minder groots uit te pakken.” Er zijn genoeg mogelijkheden om te besparen volgens van Wingerden: “Een date hoeft tegenwoordig helemaal niet duur te zijn. Zo is een date bij een koffietentje waarschijnlijk net zo leuk als een diner met een uitgebreid wijnarrangement. En zo kan ik nog wel meer low-budget dates bedenken.”

22 miljoen dates in Nederland
In 2016 zijn de 1,3 miljoen Nederlandse actieve daters meer dan 22 miljoen keer op date geweest. Dat komt neer op gemiddeld 17 dates per actieve dater. Tijdens de dates gaat het grootste deel van het budget (64%) op aan entertainment (bijv. de bioscoop), restaurants en bars, samen goed voor 439 miljoen euro. Opvallend is dat singles wel meer geld uitgeven aan een etentje thuis, ongeveer 37 euro op jaarbasis (een stijging van 3 euro ten opzichte van 2015). Aan uiterlijkheden (kapper, kleding en cosmetica) heeft datend Nederland ook minder uitgegeven. Bovendien geeft 89% zelfs aan niks uit te geven aan cosmetica, we gaan uit van onze natuurlijke schoonheid.

Minder cadeaus, meer condooms
Bij het strakkere dating budget werd er vooral gesneden in de kosten voor het cadeautje. Waar in 2015 gemiddeld 32 euro aan cadeaus werd besteed op jaarbasis (per dater) werd er in 2016 gemiddeld 20 euro besteed aan een cadeau voor een ander. De prioriteiten zijn wat verschoven. In een kleiner dating budget stegen de jaarlijkse uitgaven voor voorbehoedsmiddelen namelijk met meer dan 50 procent van 10 euro (2015) naar 16 euro (2016) per actieve dater.

*Alle berekeningen van de LoveEconomy zijn gemaakt door het Centre of Economic Business Research (Cebr), en gebaseerd op de resultaten uit het Lovegeist onderzoek – een jaarlijks Europees onderzoek over singles en dating. Het onderzoek is, in opdracht van Lexa.nl, uitgevoerd door TNS en liep van 26 oktober tot 17 november 2016. In totaal hebben 9.610 singles tussen de 18 en 65 jaar uit 7 Europese landen (Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Zweden, Italië en Spanje) meegedaan aan dit onderzoek. 1000 singles werden in Nederland geïnterviewd. Het begrip single werd voor dit onderzoek als volgt gedefinieerd: mensen zonder een vaste relatie, ongeacht hun burgerlijke staat. Tijdens de analyse zijn de data zorgvuldig gemeten om de samenstelling van het aantal singles per land, leeftijd en geslacht vast te stellen. Bij de berekening van de statistieken op Europees niveau zijn de grootte en samenstelling van de bevolking per land meegenomen.

Over Lexa Lexa is opgericht in 2002, is een marktleider op het gebied van online daten in Nederland, biedt een breed scala aan functies en service. Via de Lexa App , Live -en audio functies en Lexa IRL events, via Lexa hebben singles alle verschillende mogelijkheden om singles te ontmoeten die klaar zijn voor een écht liefdesverhaal. Door technologische innovatie, efficientie, support (tijdens LiveCoaching sessies) en Customer Care service te combineren, Lexa biedt altijd nieuwe services die zijn ontworpen om mensen te helpen om de vonk over te laten slaan.

Lexa is onderdeel van Meetic, dat onderdeel uitmaakt van Match Group, een toonaangevende leverancier van digitale technologieën die zijn ontworpen om mensen te helpen betekenisvolle verbindingen te maken. Kijk voor meer informatie op www.lexa.nl.