Lexa

Nederlanders zijn relatief gulle daters

21. dec. 2015

Amsterdam, 21 december 2015 – Nederlanders zijn ten opzichte van andere daters in Europa relatief gul. Tijdens een date geven Nederlanders gemiddeld 34 euro per persoon uit. Alleen in Engeland geven daters meer uit (75 euro). Dit blijkt uit LoveEconomy, een onderzoek in zes Europese landen van datingservice Lexa.nl, uitgevoerd door TNS. Tegelijkertijd is het jaarlijks totale datingbudget dat Nederlanders uitgeven aan kleding, cosmetica, uiterlijke verzorging, anticonceptie en cadeaus op de Fransen na het laagst.

Hoewel Nederlanders relatief veel uitgeven tijdens een date, zijn zij dus relatief zuinig als het gaat om andere dating gerelateerde uitgaven, blijkt uit de cijfers van Lexa.nl. De Nederlandse dater geeft per jaar gemiddeld 546 euro uit aan dating, het meest tijdens het uitgaan (375 euro), gevolgd door kleding (59 euro) en transportkosten (34 euro). In Italië en Engeland liggen de jaaruitgaven aan dating aanzienlijk hoger. In Italië geeft men fors meer uit aan cadeaus en kapperskosten en in Engeland liggen de uitgaven voor kleding en transport flink hoger.

Van alle onderzochte landen geven Nederlanders het minst van hun datingbudget uit aan anticonceptie. Gemiddeld geeft men 11 euro per jaar uit aan anticonceptie, wat neerkomt op 2 procent van het totale datingbudget. Engelsen spannen de kroon wat betreft uitgaven aan anticonceptie, zij spenderen maar liefst 48 euro per jaar aan anticonceptie.

In 2014 zijn de totale datinguitgaven in alle onderzochte landen fors gestegen ten opzichte van 2013, zo blijkt uit het onderzoek van Lexa.nl. De uitgaven in Nederland stegen het meest met maar liefst 67 procent, maar dit komt vooral omdat het datingbudget in voorgaande jaren nog laag was. Per 100 euro van het besteedbaar inkomen, gaven Nederlanders in 2014 26 cent uit. Alleen in Frankrijk gaf men minder uit (21 cent) terwijl in Spanje (52 cent) en Italië (69 cent) de uitgaven juist flink hoger lagen.

Grafiek 1 Uitgaven per date

Grafiek 2 Totale datinguitgaven per jaar

Over LoveEconomy
Alle berekeningen zijn gemaakt door het Centre of Economic Business Research (CEBR) op basis van de resultaten van de LoveGeist – een jaarlijks internationaal onderzoek over singles en dating. Het onderzoek werd afgenomen door TNS in opdracht van Lexa.nl onder 9258 singles afkomstig uit 7 Europese landen. 1.501 singles werden geïnterviewd in Nederland. Singles zijn gedefinieerd als mensen die geen vaste relatie hebben, ongeacht burgerlijke staat. Tijdens de analyse zijn gegevens zorgvuldig gemeten om de samenstelling van het aantal singles per land op basis van leeftijd en geslacht te reflecteren. Voor de berekening van de statistieken op Europese niveau is rekening gehouden met de omvang en de bevolking van de landen.

– EINDE PERSBERICHT-

Over Lexa Lexa is opgericht in 2002, is een marktleider op het gebied van online daten in Nederland, biedt een breed scala aan functies en service. Via de Lexa App , Live -en audio functies en Lexa IRL events, via Lexa hebben singles alle verschillende mogelijkheden om singles te ontmoeten die klaar zijn voor een écht liefdesverhaal. Door technologische innovatie, efficientie, support (tijdens LiveCoaching sessies) en Customer Care service te combineren, Lexa biedt altijd nieuwe services die zijn ontworpen om mensen te helpen om de vonk over te laten slaan.

Lexa is onderdeel van Meetic, dat onderdeel uitmaakt van Match Group, een toonaangevende leverancier van digitale technologieën die zijn ontworpen om mensen te helpen betekenisvolle verbindingen te maken. Kijk voor meer informatie op www.lexa.nl.