Ourtime

Nepprofiel op datingapp meest ongewenst datinggedrag

3. Feb 2022

Zo’n 60% van de singles is zich meer bewust van eigen grenzen door actualiteiten

Amsterdam, 3 maart 2022 – Online daten is tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld, maar ook daar kun je geconfronteerd worden met vervelende situaties. Datingservice Lexa deed onderzoek* naar ongewenst online dating gedrag en de rol die datingapps hierin spelen. Single Nederland stoort zich het ergste aan de nepprofielen (90%), foto’s van geslachtsdelen (76%) en ghosting (72%). Wat de meeste singles (54%) betreft dienen datingapps eerst een waarschuwing te geven aan grensoverschrijders gevolgd door een verwijdering van het account. Zo’n 40% van de singles is een stuk resoluter en wenst directe profiel verwijdering bij ongewenst gedrag.

Mannen en vrouwen ervaren ongewenst dategedrag anders
Ruim een derde van de online daters heeft wel eens een foto van geslachtsdelen ontvangen. Onder vrouwen is dit 52%, waar slechts 25% van de mannen dit type dategedrag heeft ervaren. Een overgrote meerderheid van de vrouwen (90%) vindt dit ongewenst dategedrag, mannen hebben hier minder vaak een probleem mee (64%). Ongeveer een kwart van de mannen (26%) geeft aan zich wel eens (onbewust) schuldig te hebben gemaakt aan ongewenst dategedrag. 30% van de mannen vindt dat ongewenst dategedrag erbij hoort, dit geldt voor 13% van de vrouwen.

Het laat single Nederland vaak koud
Hoewel een groot deel van de online singles te maken krijgt met ongewenst datedrag, overheerst meestal de nuchtere kijk op zulke gebeurtenissen. Zo’n 65% negeert dit datedrag en 55% neemt het allemaal niet zo serieus. Toch is er ook een flink gedeelte van singles die het als intimiderend ervaart (43%).

Meestal via onbetaalde apps
Van de ondervraagde respondenten maakt 69% uitsluitend gebruik van gratis datingapps. De ervaring van singles leert dat het meeste ongewenste datedrag voorkomt op gratis datingapps (55%). Zo’n 26% denkt dat het zowel op betaalde als onbetaalde apps voorkomt. 1 op de 3 singles meldt actief ongewenst gedrag bij datingsites. Meer dan de helft is van mening dat het melden hiervan makkelijk moet zijn en een oplossing is voor het probleem.

Veiligheid al 20 jaar een prioriteit
Lexa verbetert voortdurend haar dienstverlening, in lijn met maatschappelijke ontwikkelingen en de behoeften van singles. Het blijven innoveren van chatbot Lara om niet alleen advies te geven, maar ook cyberpesten te voorkomen, is een natuurlijk gevolg van de behoeften van members en de gedragsregels van Lexa. Wanneer een member te maken krijgt met cyberpesten, is naast Lara, ook de klantenservice 24/7 bereikbaar per e-mail voor hulp en staan er tips op de website voor een fijne en veilige date ervaring. Daarnaast is het mogelijk om met een druk op de knop een member te rapporteren waarna het moderatie- en veiligheidsteam de melding bekijkt en actie onderneemt.

Roelijne Peters, Senior Marketing Manager Europe bij Lexa: “Op Lexa willen we singles een veilige en fijne online date-ervaring bieden. Daarom grijpt chatbot Lara in als er bijvoorbeeld teveel berichten naar dezelfde single worden gestuurd zonder dat daar op gereageerd wordt. Zodra een single aangeeft ongewenste berichten te ontvangen, geeft Lara de tip om profielen te melden of te blokkeren. In beide gevallen wordt het moderatie- en veiligheidsteam gewaarschuwd. Zij nemen zo snel mogelijk maatregelen: van waarschuwingen tot definitieve verwijdering van het account, want voor dit onderwerp geldt een zero tolerance-beleid.”

*Onderzoek van Lexa uitgevoerd door Panelwizard onder 528 Nederlandse singles die de afgelopen 5 jaar weleens actief zijn geweest op datingapps/websites tussen de 25-49 jaar, in de periode februari 2022.

Over Ourtime.nl Ourtime, gelanceerd in 2018, is een datingservice voor singles van boven de 50. Ourtime biedt 50+ singles een veilige omgeving om gelijkgestemden te ontmoeten en samen bijzondere momenten te delen. De datingservice voor de 50+ generatie biedt een verscheidenheid aan functies en mogelijkheden: waaronder meer dan 70 interessefilters, audio-memo's ter verrijking van het profiel en groepsvideochats in het Live Café. Alles is erop gericht om 50+ singles bij elkaar te brengen.

Ourtime wordt geëxploiteerd door Meetic en de aan haar gelieerde bedrijven in Europa, die deel uitmaken van Match Group, een toonaangevende aanbieder van digitale technologieën die ontworpen zijn om mensen te helpen betekenisvolle contacten te leggen. Ga voor meer informatie naar www.ourtime.nl