Ourtime

Praten over stoelgang erger dan over ex bij eerste date

20. Oct 2021

Dit is de top 10 no-go onderwerpen voor de eerste date

Rotterdam, 19 oktober 2021 – Je stoelgang of je ex als gespreksonderwerp tijdens een eerste date? Dacht het niet! Ourtime, de dating service voor de 50+ single, onderzocht* welke onderwerpen je beter niet aan kunt snijden tijdens een eerste date. Wil je dat je afspraakje soepel verloopt? Mijdt dan bijvoorbeeld je ex of je financiële situatie. Bewaar deze onderwerpen maar voor als je elkaar net iets beter kent. Welke onderwerpen werken nog meer averechts tijdens je eerste date? Hierbij de top 10:

Echte no-go’s
Stel: je bent gezellig op een eerste date en je merkt dat je de andere persoon leuk vindt, totdat er een bepaald onderwerp op tafel komt: zijn of haar stoelgang. Ai, wat een afknapper. Volgens de single 50+er zijn er een aantal gespreksonderwerpen die beter in de ijskast kunnen blijven staan. Dit is de top 10 no-go onderwerpen tijdens de date:
1. Je stoelgang – 68%
2. Je ex(en) – 61%
3. Je financiële situatie – 52%
4. Ervaringen uit eerdere relaties – 51%
5. Kwalen – 49%
6. Operaties die je hebt gehad – 40%
7. Seks – 35%
8. Politiek – 27%
9. Allergieën – 27%
10. Religie – 24%

Op een eerste date wil je natuurlijk jezelf van je beste kant laten zien. Bovenstaande kwetsbare onderwerpen kunnen daarbij lastig zijn. “Het is niet dat je ze per se moet vermijden, maar vooral dat je er niet over klaagt, moppert of zeurt. De meeste mensen zijn allergisch voor negativiteit of een te vlotte vrijpostigheid. Probeer dat te vermijden”, zegt Irma van Steijn, relatiecoach en psychologe, verbonden aan Ourtime. “Bedenk vooral van tevoren waar je het wel over wilt hebben en bovenal: wees nieuwsgierig naar de ander!”. Denk bijvoorbeeld aan sport; slechts 6% gaf aan dat dit geen leuk onderwerp is voor een date. Of bijvoorbeeld zijn of haar hobby’s en favoriete vakantiebestemming. Zo ontdek je meteen of jullie het een en ander met elkaar gemeen hebben.

Plezier in ontmoetingen
Gelukkig is het niet zo dat er tijdens elke date een no-go onderwerp ter tafel komt. Er zijn ook veel leuke dates! Elke date is anders, en dat maakt de zoektocht naar de liefde interessant. Voor de meesten geldt dat er meerdere ontmoetingen nodig zijn om te ontdekken wat ze zoeken, of om iemand tegen te komen waar de vonk overslaat. En dat lijkt de single 50+er al te weten: 8 op de 10 heeft namelijk plezier in het ontmoeten van nieuwe mensen, zonder verplichtingen. Het ‘samen zijn’ staat ook hoog in het vaandel. Meer dan de helft (52%) hoopt snel iemand te vinden om het leven mee te delen.

Ontmoet je iemand online of in het echt, een goede eerste indruk blijft belangrijk. Onthoud de no-go lijst en toon interesse om achter gezamenlijke interesses te komen. Hebben jullie veel gemeen? Wie weet bloeit het uit tot iets moois.

*Extern onderzoek uitgevoerd door Panelwizard in augustus 2021 in opdracht van Ourtime onder 1.054 Nederlandse 50+ singles.

Over Ourtime.nl Ourtime, gelanceerd in 2018, is een datingservice voor singles van boven de 50. Ourtime biedt 50+ singles een veilige omgeving om gelijkgestemden te ontmoeten en samen bijzondere momenten te delen. De datingservice voor de 50+ generatie biedt een verscheidenheid aan functies en mogelijkheden: waaronder meer dan 70 interessefilters, audio-memo's ter verrijking van het profiel en groepsvideochats in het Live Café. Alles is erop gericht om 50+ singles bij elkaar te brengen.

Ourtime wordt geëxploiteerd door Meetic en de aan haar gelieerde bedrijven in Europa, die deel uitmaken van Match Group, een toonaangevende aanbieder van digitale technologieën die ontworpen zijn om mensen te helpen betekenisvolle contacten te leggen. Ga voor meer informatie naar www.ourtime.nl