Ourtime

Praten over stoelgang erger dan over ex bij eerste date

20. Oct 2021

Dit is de top 10 no-go onderwerpen voor de eerste date

Rotterdam, 19 oktober 2021 – Je stoelgang of je ex als gespreksonderwerp tijdens een eerste date? Dacht het niet! Ourtime, de dating service voor de 50+ single, onderzocht* welke onderwerpen je beter niet aan kunt snijden tijdens een eerste date. Wil je dat je afspraakje soepel verloopt? Mijdt dan bijvoorbeeld je ex of je financiële situatie. Bewaar deze onderwerpen maar voor als je elkaar net iets beter kent. Welke onderwerpen werken nog meer averechts tijdens je eerste date? Hierbij de top 10:

Echte no-go’s
Stel: je bent gezellig op een eerste date en je merkt dat je de andere persoon leuk vindt, totdat er een bepaald onderwerp op tafel komt: zijn of haar stoelgang. Ai, wat een afknapper. Volgens de single 50+er zijn er een aantal gespreksonderwerpen die beter in de ijskast kunnen blijven staan. Dit is de top 10 no-go onderwerpen tijdens de date:
1. Je stoelgang – 68%
2. Je ex(en) – 61%
3. Je financiële situatie – 52%
4. Ervaringen uit eerdere relaties – 51%
5. Kwalen – 49%
6. Operaties die je hebt gehad – 40%
7. Seks – 35%
8. Politiek – 27%
9. Allergieën – 27%
10. Religie – 24%

Op een eerste date wil je natuurlijk jezelf van je beste kant laten zien. Bovenstaande kwetsbare onderwerpen kunnen daarbij lastig zijn. “Het is niet dat je ze per se moet vermijden, maar vooral dat je er niet over klaagt, moppert of zeurt. De meeste mensen zijn allergisch voor negativiteit of een te vlotte vrijpostigheid. Probeer dat te vermijden”, zegt Irma van Steijn, relatiecoach en psychologe, verbonden aan Ourtime. “Bedenk vooral van tevoren waar je het wel over wilt hebben en bovenal: wees nieuwsgierig naar de ander!”. Denk bijvoorbeeld aan sport; slechts 6% gaf aan dat dit geen leuk onderwerp is voor een date. Of bijvoorbeeld zijn of haar hobby’s en favoriete vakantiebestemming. Zo ontdek je meteen of jullie het een en ander met elkaar gemeen hebben.

Plezier in ontmoetingen
Gelukkig is het niet zo dat er tijdens elke date een no-go onderwerp ter tafel komt. Er zijn ook veel leuke dates! Elke date is anders, en dat maakt de zoektocht naar de liefde interessant. Voor de meesten geldt dat er meerdere ontmoetingen nodig zijn om te ontdekken wat ze zoeken, of om iemand tegen te komen waar de vonk overslaat. En dat lijkt de single 50+er al te weten: 8 op de 10 heeft namelijk plezier in het ontmoeten van nieuwe mensen, zonder verplichtingen. Het ‘samen zijn’ staat ook hoog in het vaandel. Meer dan de helft (52%) hoopt snel iemand te vinden om het leven mee te delen.

Ontmoet je iemand online of in het echt, een goede eerste indruk blijft belangrijk. Onthoud de no-go lijst en toon interesse om achter gezamenlijke interesses te komen. Hebben jullie veel gemeen? Wie weet bloeit het uit tot iets moois.

*Extern onderzoek uitgevoerd door Panelwizard in augustus 2021 in opdracht van Ourtime onder 1.054 Nederlandse 50+ singles.

Over Ourtime.nl Ourtime.nl, opgericht in 2018, is een nieuwe datingservice van Meetic Group voor de bijna 2.3 miljoen single 50-plussers in Nederland. Deze jonge 50-plussers staan meer open voor een relatie. 69% van de singles tussen de 50-65 jaar is op zoek naar een relatie (bron: Kantar 2019). Speciaal voor deze singles is er Ourtime dat vele manieren biedt om elkaar te ontmoeten. 50-plussers vinden met de uitgebreide zoekcriteria, profielaanbevelingen en activiteiten gemakkelijk singles van hun leeftijd, in hun buurt en met dezelfde levensvisie. Kijk voor meer informatie op www.ourtime.nl.