Ourtime

Veel samen en toch apart; het ideaal van de single 50-plusser

9. Oct 2019
9 oktober 2019, Amsterdam – Ourtime, de datingservice voor 50-plus singles, vroeg* Nederlandse singles naar hun dating journey. Uiteraard zoeken singles iemand die hun gelukkig maakt – voor 56% is dat het belangrijkste criterium – maar er wordt ook veel waarde gehecht aan een eigen plek. Samenwonen is voor single 50-plussers geen must meer. Gezelligheid, samen leuke dingen doen en daarna weer ieder naar zijn of haar eigen huis.

Nederland telt steeds meer vijftigplussers, en ook steeds meer single 50-plussers. En dat terwijl het aantal singles onder de vijftig jaar redelijk stabiel blijft. De single 50-plussers zijn een groeiende groep, die steeds meer in the picture staat. Deze singles hebben vaak al een rijk leven achter de rug en zoeken in deze nieuwe levensfase vooral naar een nieuwe liefde of gezelschap om een leuke tijd mee te hebben.

Voormalig hoofddemograaf van het CBS, Jan Latten kan deze specifieke behoefte verklaren: “Gescheiden, misschien nog een tiener thuis of alle kinderen uitwonend en dus weer alleen op de bank. Vijftigers komen steeds vaker in een single fase terecht. Het aantal 50-65-jarigen die alleen wonen – of als ouder met een kind – is sinds het jaar 2000 bijna verdubbeld van 460.000 naar 850.000. Een eigen woning, financiën op orde maar niemand om samen te genieten van het leven. Toch willen veel vijftigers hun vrijheid niet zomaar opgeven, dan is een lat-relatie ideaal, ook gelet op de kinderen.”

Liefde vinden 50-plussers online
Steeds meer single 50-plussers zoeken hun heil online wanneer het op daten aankomt. Vier op de vijf singles in die leeftijdscategorie geeft aan ervoor open te staan om hun nieuwe liefde op het internet te vinden. Deze groep jonge 50-plussers is al vertrouwd met de computer en met hun smartphone, waardoor de weg naar online daten door velen al is gevonden.

Wanneer ze aan het daten slaan hebben de singles een duidelijk beeld van wat ze wel en niet willen. 44% geeft de voorkeur aan een latrelatie waar ze samen leuke dingen doen, maar wel apart van elkaar wonen. Ook trouwen lijkt niet meer in trek, slechts 7% voelt er nog iets voor om (weer) in het huwelijksbootje te stappen.

*Love Geist is een jaarlijks Europees onderzoek over singles en dating. Het onderzoek is, in opdracht van Meetic Group, uitgevoerd door TNS en liep van 29 oktober tot 16 november 2018. In totaal hebben 9.610 respondenten tussen de 18 en 65 jaar uit 7 Europese landen (Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Zweden, Italië en Spanje) meegedaan aan dit onderzoek. 1000 singles werden in Nederland geïnterviewd, waarbij onderzoeksresultaten van leeftijdsgroep 50+ hier is uitgelicht.
** CBS StatLine
Over Ourtime.nl Ourtime, gelanceerd in 2018, is een datingservice voor singles van boven de 50. Ourtime biedt 50+ singles een veilige omgeving om gelijkgestemden te ontmoeten en samen bijzondere momenten te delen. De datingservice voor de 50+ generatie biedt een verscheidenheid aan functies en mogelijkheden: waaronder meer dan 70 interessefilters, audio-memo's ter verrijking van het profiel en groepsvideochats in het Live Café. Alles is erop gericht om 50+ singles bij elkaar te brengen.

Ourtime wordt geëxploiteerd door Meetic en de aan haar gelieerde bedrijven in Europa, die deel uitmaken van Match Group, een toonaangevende aanbieder van digitale technologieën die ontworpen zijn om mensen te helpen betekenisvolle contacten te leggen. Ga voor meer informatie naar www.ourtime.nl