Lexa

Single tijdens de feestdagen: voor 1 op de 3 singles geen feestje

18. dec. 2017

Amsterdam, 14 december 2017De feestdagen: voor veel singles elk jaar weer een moment dat ze met de neus op de feiten worden gedrukt. Eén op de drie singles geniet namelijk minder van de feestmaand omdat ze deze niet kunnen doorbrengen met een partner of date. De rest van het jaar blijft toch minder confronterend voor de single. Dit blijkt uit onderzoek van datingservice Lexa.nl.* Single vrouwen lijken zich in de maand december liever te focussen op de gezelligheid dan daten, maar bij de mannen gaat er toch wel een vuurtje branden. Eén op de vijf mannen vindt december zelfs de leukste maand om te daten.

Eerste date tijdens het kerstdiner

Nederlandse singles laten het daten vaak op zijn beloop rond de feestdagen. Maar toch geeft ongeveer 10% het niet op en gaat juist actiever op zoek naar een date. Het koude weer is natuurlijk ook het perfecte excuus om de warmte bij elkaar op te zoeken. Maar om nou een nieuwe date mee te nemen voor het kerstdiner: voor bijna driekwart van de single vrouwen is dit echt een no-go. Mannen denken hier toch wel anders over: een kwart zou gerust een eerste date of prille liefde meebrengen, slechts 46% van de mannen zou het echt niet doen.

Alleen naar het kerstdiner is voor veel singles geen big deal. Toch blijft één op de tien singles liever thuis dan dat hij of zijn aanschuift bij de familie voor het diner. Maar de meerderheid gaat het jaarlijkse vragenvuur (‘ben je nog steeds alleen’ én ‘ik snap niet dat jij nog geen vriend(in) hebt’) vol goede moed aan. Het blijkt namelijk dat 70% van de single dames en 63% van de single mannen vindt het geen enkel probleem om zonder partner op het kerstdiner te verschijnen.

Zo maak je kerst leuk als single

Single zijn met kerst biedt natuurlijk ook zijn voordelen. De dagen heb je toch vrij (tenminste de meeste van ons), en de verplichte dag bij de schoonfamilie blijft je bespaart. Dus alle reden om het voor jezelf leuk te maken:

1.Zoek de zon op!
Hou je niet van de Hollandse winter? Pak je backpack en zoek een zonnige vakantiebestemming. Grote kans dat je rond de feestdagen op een groot feest beland met heel veel singles die hun kerst ook liever niet naast hun nieuwsgierige tante doorbrengen.

2.Verzamel al je single vriendinnen
Je familie zie je vast al elk jaar met de kerst, dus niks mis met een wisseling van de wacht tijdens het kerstdiner. Kook voor elkaar een 5/6/7-gangen diner, ga stappen, of hou juist een marathon van de aller slechtste kerstfilms, iemand moet de Sound of Music kijken toch?

3.Binge till you drop
Kerst kan je ook aangrijpen voor de soms zo nodige me-time. Je hebt vast nog een hele waslijst aan series die je nog ‘moet kijken’. Gordijnen dicht, popcorn in huis en bingen maar. Na de kerst ben jij helemaal bij met al je series.

*Het onderzoek werd in september 2017 in opdracht van Lexa.nl representatief uitgevoerd door Kien Onderzoek onder 1.023 Nederlandse single mannen en vrouwen van 18 jaar en ouder.

Over Lexa Lexa is opgericht in 2002, is een marktleider op het gebied van online daten in Nederland, biedt een breed scala aan functies en service. Via de Lexa App , Live -en audio functies en Lexa IRL events, via Lexa hebben singles alle verschillende mogelijkheden om singles te ontmoeten die klaar zijn voor een écht liefdesverhaal. Door technologische innovatie, efficientie, support (tijdens LiveCoaching sessies) en Customer Care service te combineren, Lexa biedt altijd nieuwe services die zijn ontworpen om mensen te helpen om de vonk over te laten slaan.

Lexa is onderdeel van Meetic, dat onderdeel uitmaakt van Match Group, een toonaangevende leverancier van digitale technologieën die zijn ontworpen om mensen te helpen betekenisvolle verbindingen te maken. Kijk voor meer informatie op www.lexa.nl.