Lexa

Singles gaan voor date met blauwe ogen en een hond

30. mei 2017

Zo zien de ideale man en vrouw eruit volgens single Nederland

Amsterdam, 30 mei 2017 – Je kunt niet kiezen op wie je verliefd wordt, maar de Nederlandse singles hebben wel degelijk hun voorkeur. Dat blijkt uit onderzoek van datingservice Lexa.nl* onder 10.000 Nederlandse singles. Bij de mannen zijn het sportieve blonde doktersassistentes met blauwe ogen die hun hart sneller laten kloppen. De vrouwen gaan liever voor een man met een eigen bedrijf, een donkere bos haren en blauwe ogen waarin ze kunnen verdrinken. Een hond als huisdier doet het goed bij mannen én vrouwen.

Man kiest voor reislustige doktersassistente met hond
De Nederlandse single man kiest het liefst voor een vrouw met blonde haren en blauwe ogen. De doktersromans komen ook niet zomaar uit te lucht vallen: de doktersassistente is het meest gewilde beroep bij hun ideale vrouw. Een sportieve vrouw doet het ook goed bij de heren, één op de vijf mannen geeft dan ook de voorkeur aan een atletisch gebouwde dame. En houdt ze van muziek, reizen en sporten en heeft ze een hond als huisdier? Dan is het plaatje helemaal compleet.

Vrouw gaat voor normale, ondernemende man
Vrouwen gaan het liefst op date met een ondernemer met kort bruin haar en blauwe ogen. De ideale man heeft bij voorkeur een hond, maar ook mannen met paarden (8,5%) of vissen (8,5%) zijn populair. Verrassend genoeg geven vrouwen eerder de voorkeur aan een man met een normaal postuur dan een gespierde hunk. Een groot deel van de dames wil een man die houdt van koken of uiteten gaan. De liefde van de vrouw gaat dus door de maag!

Singles concentreren zich op ogen en glimlach
Waar letten we op als we een potentiële partner ontmoeten? Wie denkt dat mannen als eerste naar de borsten of billen kijken, heeft het mis. Bij één op de vijf mannen gaat de blik namelijk direct naar haar ogen, en bij een even groot aantal valt de glimlach van een vrouw meteen op. Opvallend is dat heren vaker de spieren van een vrouw (7,8%) checken dan haar borsten (6%).

Hoewel de meeste vrouwen ook eerst de ogen en glimlach van een man bekijken, probeert een groot deel ook in te schatten of hij een beetje goed zal kunnen zoenen. Één op de 10 kijkt namelijk als eerste naar de mond van een man. Na zijn gezicht te hebben bekeken probeert 6,8% iets af te lezen aan de handen van hun potentiële date.

De ideale date in beeld

*Het onderzoek werd in april 2017 representatief uitgevoerd door Lexa.nl onder 10.000 Nederlandse 18+ singles.

Over Lexa Lexa.nl, opgericht in 2002, is erkend als de datingservice die de beste service biedt (TNS, 2018) en tevens marktleider binnen de Nederlandse datingbranche. Dankzij Lexa kent 1 op de 5 mensen een Lexa koppel  324.000 singles de liefde (Dynata, juli 2021) en biedt members de beste en meeste functionaliteiten om singles te ontmoeten, van geavanceerd zoeken met de uitgebreide Lexa App tot het ontmoeten van singles op één van de Lexa Events. Lexa.nl is onderdeel van Meetic Group, een internetbedrijf van IAC/InterActiveCorp dat internationaal beursgenoteerd is (Nasdaq: IACI). Kijk voor meer informatie op www.lexa.nl.