Lexa

Singles onthullen: dit is wanneer je een serieuze relatie hebt

12. okt. 2021

Rotterdam, 12 oktober 2021 – Voor datende singles is het een bekend dilemma: wanneer heb je nou een serieuze relatie? Zodra je tijdens het daten iets gaat voelen voor je potentiële liefde, kan deze vraag haast niet uitblijven. Spreek je het samen uit? Of heb je een relatie als je exclusief met elkaar bent? Dating service Lexa vroeg* het aan single Nederland en heeft het mysterie ontrafeld. Volgens de meerderheid (59%) heb je een relatie als dit door beiden is uitgesproken. Maar er zijn nog meer tekenen die aangeven dat je van daten bent geüpgraded naar een relatie. Lexa deelt de top 3:

De serieuze relatie
Hoe vaak je ook gedatet hebt, of een relatie hebt gehad, de overgang van een tijd samen fijn daten naar een relatie blijft iets bijzonders. Want wanneer krijgt het samenzijn de ‘stempel’ van een relatie? Nederlandse singles geven het antwoord. Dit zijn volgens hun de top 3 tekenen. Je bent in een serieuze relatie:
– wanneer dit door beiden is uitgesproken – 58,8%
– wanneer jullie samen hebben besloten om exclusief met elkaar te zijn, wat betekent: geen andere dates of seksuele partners – 13,3%
– wanneer je meer dan 3 maanden aan het daten bent – 9%

De Nederlandse single houdt dus van duidelijkheid: de liefde moet uitgesproken worden. Toch geeft 1 op de 8 aan (12%) het niet te weten wanneer er sprake is van een serieuze relatie. Dus voor deze singles geldt, we hebben het antwoord voor je! Verder is exclusiviteit en meer dan drie maanden daten voor een aantal singles genoeg om helderheid op dit vlak te verkrijgen.

Vertrouwen in de liefde
Voordat je in een serieuze relatie belandt, gaat er ook heel wat leuks aan vooraf: spannende afspraakjes, de eerste kus en elkaar steeds vaker zien. Singles hopen wel dat het uiteindelijk leidt tot iets moois samen. Sterker nog, 65% van de ondervraagde singles is op zoek naar een serieuze relatie en ‘slechts’ 21% geeft aan op zoek te zijn naar iemand om een tijdelijke periode een leuke tijd mee te hebben. Daarnaast heeft 46% er vertrouwen in dat de liefde van hun leven ergens rondloopt. Misschien een tikje onverwacht, maar mannen zijn toch echt romantische zielen. Zij hebben hier namelijk meer vertrouwen in dan vrouwen: 51% versus 42%. Het cliché dat mannen mogelijk minder gauw op zoek zijn naar de liefde van hun leven, gaat dus niet meer op.

Het moge duidelijk zijn: vol vertrouwen gaat single Nederland op zoek naar de liefde. Is het tijdperk van het vluchtig en snel daten daarmee beëindigd? In ieder weten we dat de single meer op zoek is naar iets serieus dan een fling.

*Representatief onderzoek in Augustus 2021 in opdracht van Lexa, uitgevoerd door extern onderzoeksbureau PanelWizard onder 1.040 Nederlandse singles tussen de 18 en 49 jaar die open staan om te gaan daten.

Over Lexa Lexa.nl, opgericht in 2002, is erkend als de datingservice die de beste service biedt (TNS, 2018) en tevens marktleider binnen de Nederlandse datingbranche. Dankzij Lexa kent 1 op de 5 mensen een Lexa koppel  324.000 singles de liefde (Dynata, juli 2021) en biedt members de beste en meeste functionaliteiten om singles te ontmoeten, van geavanceerd zoeken met de uitgebreide Lexa App tot het ontmoeten van singles op één van de Lexa Events. Lexa.nl is onderdeel van Meetic Group, een internetbedrijf van IAC/InterActiveCorp dat internationaal beursgenoteerd is (Nasdaq: IACI). Kijk voor meer informatie op www.lexa.nl.