Lexa

Wordt 2021 het jaar van de fast of slow love?

16. mrt. 2021

Amsterdam, 14 januari 2021 – Met een raar, karig dating jaar en dito feestdagen achter de rug, vestigt de Nederlandse single duidelijk zijn hoop op het nieuwe jaar. Datingservice Lexa* zag op Love Sunday (de eerste zondag van het jaar) een toegenomen activiteit van maar liefst 34% ten opzichte van het voorgaande jaar. Maar liefst 1 op de 3 Lexa-members was actief die dag. Het lijkt erop dat het voornemen voor 2021 is: geluk vinden in de liefde. Maar hoe zullen singles dat doen? We blikken samen met Lexa vooruit.

Als er iets is waarin we in 2020 bekwaam in zijn geworden, dan is het wel dat we eigenlijk alles virtueel kunnen. Winkelen, werken, overleggen, geldzaken, solliciteren, you name it. We doen alles online. Zo werd ook in 2020 virtueel daten de standaard. Maar we blijven uiteraard sociale wezens, waardoor vrijwel de hele wereldbevolking inmiddels wel last heeft van een flinke portie huidhonger. Roelijne Peters van Lexa: “Niets fijner dan die knuffel, die hand op je arm of de ultieme vlinders in je buik na die eerste kus. Maar de tijd van een echte aanraking is er nog niet. De vaccins moeten nog en masse gezet worden, dus we moeten voorlopig het beste maken van het virtuele daten.” Maar hoe? Roelijne geeft ons een sneak peak van wat we dit jaar mogen verwachten.

Slow dating
Het afgelopen jaar hebben we veel tijd gehad goed na te denken over wat we willen in het leven. Het bleek een noodgedwongen reis naar binnen, nu we niet naar buiten kunnen. De agenda’s werden schoongeveegd en het gebrek aan afleidingen zette ons aan het denken. ‘Wie ben ik? Wat wil ik in het leven? Waar word ik gelukkig van?’ Zijn vragen die ons bezighielden. De tijd die we hebben genomen om onszelf beter te leren kennen willen we ook uittrekken om een ander te leren kennen. En nieuwe vragen te stellen. ‘Word ik echt gelukkig van deze persoon? Zijn wij complementair aan elkaar? Wat wil ik eigenlijk?’. De quarantaine en bezoekersrestricties laten ons ook kritischer nadenken over wie we willen toelaten in ons leven. Maar liefst 1 op de 4 van de Nederlandse singles** wil dan ook de tijd nemen om hun matches beter te leren kennen voor ze echt op date gaan.

The real deal
Vage kennissen en vluchtige contacten zijn nu precies de relaties die we achterwege laten in deze tijd. We gaan voor betekenis, voor waardevolle relaties en langetermijninvesteringen. We houden onze bubbels/cirkels zo klein mogelijk en dan wil je wel mensen in je bubbel hebben die voor je gaan. Waar je op kunt bouwen. De inzet is hoger en er worden hogere eisen gesteld aan een relatie. 31% van de Nederlandse singles** geeft namelijk aan na de lockdown meer authenticiteit en oprechtheid in een relatie te verwachten. Met andere woorden: is dit de real deal of is het wieberen?

Het staat in de sterren
Meer dan ooit blijkt de toekomst onzeker en weerbarstig. We verkeren meer dan eens in onzekerheid en voor de meeste mensen is het gebrek aan controle erg frustrerend. Tegelijkertijd hebben we nog altijd duizenden keuzes per dag te maken, wat leidt tot decision fatigue. Astrologie heeft in de afgelopen jaren een enorme populariteitsboost gekregen; met name Millenials checken hun horoscoop voor allerhande zaken. Zo worden de sterren ook geraadpleegd als het op de liefde aankomt.

Terug naar de roaring 20’s?
Maar dan die andere voorspelling. Volgens veel epidemiologen breekt er na het uitdoven van de corona-pandemie een post-pandemische fase aan. Op basis van historische patronen en economische data wordt voorspeld dat we te maken zullen krijgen met een tweede roaring twenties. Voor wie het niet heeft meegemaakt: na de Spaanse Griep in 1918 volgde een collectieve euforische fase, na een lange krapte aan sociale interactie. Er werd volop gedanst, feest gevierd en tsja, ook andere dingen die symbool staan voor uitbundigheid. En dat ook nu mensen daar naar snakken, moge wel duidelijk zijn.

Maar wat zal dit betekenen voor de perceptie van de kwaliteit van relaties? We kunnen er nog maar naar gissen. Maar een ding is zeker: we kunnen niet wachten om de laptop dicht te slaan en elkaar weer diep in de ogen aan te kijken.

*Interne gegevens van Lexa: peak sunday 2020 is vergeleken met peak sunday 2021
**Intern onderzoek van Lexa uitgevoerd van 5 mei 2020 tot 11 mei 2020 onder 1,073 Lexa gebruikers van 18 jaar en ouder in Nederland.

Over Lexa Lexa is opgericht in 2002, is een marktleider op het gebied van online daten in Nederland, biedt een breed scala aan functies en service. Via de Lexa App , Live -en audio functies en Lexa IRL events, via Lexa hebben singles alle verschillende mogelijkheden om singles te ontmoeten die klaar zijn voor een écht liefdesverhaal. Door technologische innovatie, efficientie, support (tijdens LiveCoaching sessies) en Customer Care service te combineren, Lexa biedt altijd nieuwe services die zijn ontworpen om mensen te helpen om de vonk over te laten slaan.

Lexa is onderdeel van Meetic, dat onderdeel uitmaakt van Match Group, een toonaangevende leverancier van digitale technologieën die zijn ontworpen om mensen te helpen betekenisvolle verbindingen te maken. Kijk voor meer informatie op www.lexa.nl.