Match

6 av 10 norske single kvinner har mottatt uønsket sex-oppmerksomhet på nett

15. mai 2018

6 av 10 single norske kvinner har opplevd uønsket seksuell oppmerksomhet digitalt. Det viser en undersøkelse fra Match. Og mens 7 av 10 single norske kvinner mener #metoo var viktig sier nesten hver 1 av 4 single menn at det ikke var det.

(Oslo, mai 2018) Det viser en fersk landsrepresentativ undersøkelse blant single gjennomført av YouGov for datingtjenesten Match.

– Det er oppsiktsvekkende at så mange menn mener #metoo var unødvendig, eller rett og slett ikke har noen mening om saken. Samtidig ser vi at single norske kvinner mener #metoo var på sin plass, Jeg tror #metoo har ført til at mange kvinner finner seg i langt mindre enn før, sier Linnéa Rinäs, nordisk marketing manager i Match.

Bare drøyt halvparten – 53 prosent – av alle single, norske menn mener nemlig at #metoo var viktig, mot 73 prosent av kvinnene. Og ytterligere 24 prosent av mennene «vet ikke».

Norske kvinner blir sjikanert digitalt

Match sin undersøkelse viser at nesten 6 av 10 – 58 prosent – av kvinnene har opplevd uønsket digital oppmerksomhet av seksuell art – på datingsider- eller apper, SMS, sosiale medier eller lignende. Av de kvinnene som har blitt utsatt for dette, sier 36 prosent at de har opplevd det 2-5 ganger og hele 59 prosent mer enn 5 ganger.

– Det er bekymringsfullt at flertallet av single, norske kvinner har blitt utsatt for uønsket seksuell oppmerksomhet digitalt, slår hun fast.

Men problemet gjelder ikke bare kvinner. 37 prosent av mennene sier nemlig også at de har opplevd plagsom digital oppmerksomhet.

– Det er ingen tvil: mange trenger å lære seg god digital oppførsel! Mange har nok lavere terskel for å gjøre, skrive og sende ting de aldri ville funnet på ansikt-til-ansikt. Det er akkurat de samme reglene som gjelder på SMS og digitalt som ellers. Gjensidig respekt og samtykke er det som gjelder ved all dating og flørting, sier Rinäs.

Jentene finner seg i mindre enn før

Det ser likevel ut som om #metoo har hatt en effekt. 29 prosent av norske single – og 29 prosent av mennene! – sier nemlig at de er mer bevisst sin egen oppførsel når de dater etter #metoo. Selv om 56 prosent av mennene svarer aktivt «nei».

– Vi må huske på at de aller fleste allerede oppfører seg skikkelig. Så da er det ganske stor forbedring når såpass mange faktisk sier de har endret adferd. En veldig positiv effekt er at 39 prosent av alle kvinnene som ble spurt sier de har blitt mindre tolerante for uønsket oppførsel når det er flørting eller dating på gang, sier Rinäs.

– – –

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Match

Linnéa Rinäs, Marketing Manager

linnea.rinas@eu.match.com

Kommunikasjonsbyrået Nucleus AS

Anette Jamtvedt

aj@nucleus.no

Om undersøkelsen

Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov. Det er i perioden 28. april – 8. mai gjennomført til sammen 1004 CAWI-intervjuer med personer 17-74 år.

Om Match.com

Datingtjenesten Match.com er et møtested for single på jakt etter en date. Enten du er ute etter en spennende date eller livslang kjærlighet, så vil du finne noen blant de tusenvis av single på Match. Match.com ble grunnlagt i 1995 og har vært en aktør på det nordiske markedet siden 2002. I dag er Match.com en markedsleder innen datingtjenester, med tilstedeværelse i 25 land. Selskapet har vært med på å drive utviklingen som har gjort nettdating til en av de vanligste måtene å treffe en partner på. Match.com er en del av IAC, et ledende internasjonalt konsern innen nettbransjen med over 50 ulike varemerker. For mer informasjon, vennligst besøk www.match.no.

Om Match Datingtjenesten Match er et møtested for single på jakt etter en date. Enten du er ute etter en spennende date eller livslang kjærlighet, så vil du finne noen blant de tusenvis av single på Match. Match.com ble grunnlagt i 1995 og har vært en aktør på det nordiske markedet siden 2002. I dag er Match en markedsleder innen datingtjenester, med tilstedeværelse i 25 land. Selskapet har vært med på å drive utviklingen som har gjort nettdating til en av de vanligste måtene å treffe en partner på.