Match

Glem Ryan Gosling – vi ønsker oss en ”handyman”

22. mai 2017

En landsomfattende undersøkelse blant single som YouGov har gjennomført for datingtjenesten Match avslører hva norske single ser etter: Kropp, penger og ambisjoner betyr lite i jakten på en date. Drømmekjæresten er pen, snill og praktisk anlagt.

– Tallene er tydelige: Kroppsfokuset vi ser i media betyr lite når det kommer til stykket. Men et pent ansikt er fortsatt den viktigste fysiske egenskapen, enten du kun er på utkikk etter en date eller noe mer seriøst, sier Marketing Manager i Match, Robin Rutberg Goncalves.

Kropp er oppskrytt – og rumpe er ut

Resultatene viser nemlig at 21 prosent av oss mener et pent ansikt er den viktigste fysiske egenskapen til drømmepartneren. Men dette er mye viktigere for menn enn for kvinner. Hele 29 prosent av gutta svarer nemlig at et pent ansikt er viktigst, mot bare 17 prosent av jentene.

Mer overraskende er det at bare 7 prosent mener en veltrent kropp er det viktigste. Men det er kjønnsforskjeller også her. Mer enn 1 av 10 – 11 prosent – av gutta mener kropp er viktigst. På annenplass totalt sett kommer fine øyne med 17 prosent og et pent smil med 15 prosent. Fin rumpe derimot, er nærmest uvesentlig. Bare 3 prosent mener det er det viktigste.

– Det er fint å se at begge kjønn er så lite opptatt av kropp – selv om gutta fremdeles er litt mer kroppsfikserte enn jentene. Kroppsjaget er overvurdert, og hardtrening før sommeren er i hvert fall noe man kan droppe! sier Rutberg Goncalves.

Den viktigste personlige egenskapen?: Å være snill. – 37 prosent vil ha en snill kjæreste, tett fulgt av humor med 26 prosent. Og så ser vi at sjarme og positivitet er viktigere for mennene. Gladjenter står altså høyt i kurs hos norske menn, fortsetter Rutberg Goncalves.

Vil ha ”handyman”

Én egenskap topper likevel lista. 43 prosent – 47 prosent av damene – vil at kjæresten skal være praktisk anlagt. Ting som god økonomi (17 prosent), å være sporty (11 prosent) eller ha høy utdannelse (10 prosent) når ikke opp i konkurransen med den norske ”handyman” eller ”handywoman.”

Når det kommer til vår nye kjærestes livssituasjon stiller vi derimot med et åpent sinn. Nesten halvparten – 48 prosent – sier at det ikke spiller noen rolle hvor lenge den nye kjæresten har vært singel. Og nesten 6 av 10 – 58 prosent – synes ikke barn er noen hindring!

– Nordmenn vil ha en partner som har bein i nesa og kan ordne ting selv. Bonusbarn og ”karantene-tid” betyr på sin side lite, og det er tydelig at positive verdier og holdninger er mye viktigere for folk enn status og utseende. Uavhengig av hvordan type forhold man er på utkikk etter, er dette fint å ta med seg inn i datingareanen – vær deg selv og omfavn særegenhetene som gjør deg unik! avslutter Rutberg Goncalves.

Fakta om undersøkelsen:

Undersøkelsen er gjennomført i uke 12-13 2017 på internett med utgangspunkt i YouGov-panelet i Norge blant personer 18-74 år som er single.

For mer informasjon, kontakt:

Match

Robin Rutberg Goncalves, Marketing Manager
robin.goncalves@eu.match.com

Kommunikasjonsbyrået Nucleus AS

Anette Jamtvedt
aj@nucleus.no

Om Match Datingtjenesten Match er et møtested for single på jakt etter en date. Enten du er ute etter en spennende date eller livslang kjærlighet, så vil du finne noen blant de tusenvis av single på Match. Match.com ble grunnlagt i 1995 og har vært en aktør på det nordiske markedet siden 2002. I dag er Match en markedsleder innen datingtjenester, med tilstedeværelse i 25 land. Selskapet har vært med på å drive utviklingen som har gjort nettdating til en av de vanligste måtene å treffe en partner på.