Match

Karantene-påske gir brukerhopp for datingtjeneste

16. apr. 2020

Hytteforbud, reiseforbud og Coronarestriksjoner har fått kjærlighetssultne nordmenn til å flokke til nettdating. – Påsken ga en økning på 51 prosent nye brukere sammenlignet med i fjor, melder datingtjenesten Match.

Mens Norge har vært stengt og folk har sittet isolert på hjemmekontor, kan nettdatingtjenesten Match innkassere svært gode tall i form av en markant økning i nye brukere.

– Vi ser et kraftig hopp både i form av nye brukere og beskjeder sendt mellom brukere på vår plattform, sier nordisk marketing manager i datingtjenesten Match, Emélie Fauque.

Hun viser til at antall nye Match-brukere i løpet av påsken 2020 var hele 51 prosent høyere enn for påsken 2019. Antallet mailer mellom Match-brukere sendt via tjenestens app eller hjemmeside steg med hele 61 prosent for påsken i år. Det tallet sier altså noe om kommunikasjonen brukerne mellom.

– At Norge i praksis har vært i lockdown i flere uker er tøft for mange. Men nå har folk tid til å oppdatere sine profiler, se grundig på andres profiler, flørte og chatte. Da er det ikke så rart at mange bruker den ledige tiden til å se seg om på datefronten, og heller glede seg til de igjen kan gå ut og møte folk ansikt til ansikt, fortsetter hun.

Markant økning for hele karanteneperioden

Det er ikke bare i påsken at datingtjenesten, som har vært tilstede på det nordiske markedet siden 2002, har opplevd et brukerhopp.

Hvis man ser på tallene for hele perioden siden Corona-karantenen startet 13. mars, er antallet nye brukere 33 prosent høyere enn ved samme tid i fjor, og tallet på mailer fra bruker til bruker 47 prosent høyere.

Trenden er den samme for en rekke andre land hvor Match er tilstede, slik som blant Sverige, Storbritannia og Spania.

– Vår suksessfaktor er jo faktisk å levere en tjeneste som gjør at folk finner hverandre – og skaper forhold som varer. Så da håper jeg at folk kommer seg ut når det er trygt, og møter i virkeligheten den de har blitt kjent med på nett, avslutter Emélie Fauque fra Match.

Match ønsker å støtte single i denne tiden, og har derfor lansert videocoaching med datingeksperten Hayley Quinn https://match-uk.vodcoaching.com/.

Om Match Datingtjenesten Match er et møtested for single på jakt etter en date. Enten du er ute etter en spennende date eller livslang kjærlighet, så vil du finne noen blant de tusenvis av single på Match. Match.com ble grunnlagt i 1995 og har vært en aktør på det nordiske markedet siden 2002. I dag er Match en markedsleder innen datingtjenester, med tilstedeværelse i 25 land. Selskapet har vært med på å drive utviklingen som har gjort nettdating til en av de vanligste måtene å treffe en partner på.