Match

Nordmenn på Europa-toppen i snoking før første date: Åtte av 10 nordmenn søker opp daten på nettet

28. apr. 2014

Tall fra den europeiske referansestudien LoveGeist, gjennomført av TNS på vegne av Match.com, viser at nordmenn er av den nysgjerrige sorten. Vi topper statistikken når det gjelder å søke opp informasjon om daten vår. Fremveksten av sosiale medier gir oss nye kanaler å snoke i, og undersøkelsen viser at vi bruker Facebook og Google til å finne spennende informasjon om vår kommende date. Kanskje ikke like overraskende for alle – single kvinner er mer nysgjerrige enn menn!

Undersøkelsen viser at de fleste av oss gjerne vil finne ut mest mulig om daten vår før det første stevnemøtet finner sted. Hele åtte av 10 nordmenn (78 prosent) søker opp personen før første møtet. 61 prosent snoker på Facebook, 39 prosent gjør et Google-søk, og 12 prosent saumfarer Instagram etter bilder. Tallene viser at kvinner er mer aktive på søkefronten enn menn, både på Facebook (68 prosent vs. 55 prosent) og Google (45 prosent vs. 34 prosent).

Undersøkelsen viser også at det heller ikke er snakk om et raskt søk. I gjennomsnittet bruker single nordmenn litt under en time på å skaffe seg en oversikt over daten før første stevnemøte.

«Nordmenn er flittige brukere av mobilteknologi og smarttelefoner, og er generelt flinke til å benytte seg av online-tjenester. Tallene fra denne undersøkelsen bekrefter dette, og viser hyppig bruk av teknologi også når det gjelder dating. Funnene viser at nordmenn er nysgjerrige på sin date, og en gjensidig interesse i å finne ut mer om hverandre er et godt utgangspunkt for et første møte,» sier Anna Bofeldt i Match.com.

Hva er vi mest nysgjerrige på?

Nokså forventet finner vi profilbilder, alder og interesser på topp tre-listen over hva vi ser etter når vi søker opp daten vår på nettet. Kvinner skiller seg imidlertid ut fra menn ved at hele seks av 10 er interessert i å vite mer om jobben og utdannelsen til sin potensielle partner, mens menn mer er opptatt av å finne ut hvor daten bor (51 prosent). Videre ønsker single kvinner å se om de har noen felles kjente (57 prosent), noe menn er mindre opptatt av. Til sist kan man merke seg at både kvinner og menn er opptatt av det visuelle, halvparten av oss titter på bilder på nettet før vi møter daten vår ansikt til ansikt.

På søketoppen i Norge:

Kvinner:·  Alder (78 prosent)

·  Profilbilder (74 prosent)

·  Interesser (72 prosent)

·  Jobb og utdannelse (64 prosent)

·  Felles venner (57 prosent)

·  Andre bilder (50 prosent)

Menn: ·  Profilbilder (77 prosent)

·  Alder (73 prosent)

·  Interesser (70 prosent)

·  Hjemby (51 prosent)

·  Andre bilder (49 prosent)

·  Jobb og utdannelse (46 prosent)

Fakta om undersøkelsen

*LoveGeistTM, den årlige europeiske referansestudien om single og dating. Undersøkelsen er gjennomført online av TNS Sofres på vegne av Meetic Group mellom 29. oktober og 23. november 2012. 10 561 voksne single mellom 18 og 65 år i syv europeiske land (Frankrike, Tyskland, Italia, Nederland, Norge, Spania og Sverige) har vært med i undersøkelsen. 1 508 norske respondenter utgjør det representative utvalget. Single defineres som personer som ikke er i et forhold, uavhengig av deres sivilstatus. Ved analysen er dataene nøye målt for å reflektere sammensetningen av antall single per land basert på alder og kjønn. Ved beregning av statistikk på europeisk nivå har landenes størrelse og innbyggertall blitt tatt i betraktning.

Om Match.com

Match.com ble grunnlagt i USA i 1995 og har vært på det nordiske markedet siden 2002. Vi finnes i 25 land og tilbyr våre medlemmer den beste måten å treffe en date på. I Norge tar 12 000 medlemmer kontakt med hverandre hver dag. Match.com Norge er en del av IAC/InterActiveCorp. IAC er et internasjonalt markedsledende selskap i internettbransjen som omfatter mer enn 150 ulike varemerker og produkter.  Se www.match.no for mer informasjon.

Om Match Datingtjenesten Match er et møtested for single på jakt etter en date. Enten du er ute etter en spennende date eller livslang kjærlighet, så vil du finne noen blant de tusenvis av single på Match. Match.com ble grunnlagt i 1995 og har vært en aktør på det nordiske markedet siden 2002. I dag er Match en markedsleder innen datingtjenester, med tilstedeværelse i 25 land. Selskapet har vært med på å drive utviklingen som har gjort nettdating til en av de vanligste måtene å treffe en partner på.