Match

Norske single har talt: Kaffedate er best – og jentene må gjerne være på hugget!

12. juni 2017

Middag, vin eller kino på første date? Norske single mener at en kaffedate er det beste valget. Det kommer frem av en landsomfattende undersøkelse blant single nordmenn utført av datingtjenesten Match. Men daten trenger ikke være kjedelig av den grunn: Gutta har ingenting imot om jentene er litt klåfingra.

1 av 3 single nordmenn mener at kaffe er det beste valget for første date. Et glass vin eller en øl kommer på annenplass med 18 prosent. Men be for all del ikke daten hjem på middag første kvelden. Hele 94 prosent av oss synes ikke dét er en god idé.

– Det knytter seg mye nerver og forventninger til den første daten. Men å ta en kaffe er veldig lavterskel. Det er en setting hvor det er lett å være seg selv uten å måtte anstrenge seg for mye. Derfor er det også en ideell setting for å vise deg frem som du er, og bli kjent med den andres virkelige «jeg», sier Marketing Manager i Match, Robin Rutberg Goncalves.

Lov å prøve seg
På ett punkt skiller menn og kvinner seg markant: 97 prosent av gutta har nemlig ingenting imot at daten prøver seg eller er litt klåfingra. Gutta bør derimot være mer forsiktige – 2 av 5 jenter ser på tafsing på første daten som en deal-breaker.

– Gutter og jenter har åpenbart ulike oppfatning om hva som er greit og ikke den på første daten. Gutta er generelt mer frempå, og har åpenbart mye å hente på å ta det litt rolig i svingene. Et tips er å prøve å lese kroppspråket og vurdere om daten er åpen for nærkontakt. 1 av 5 av gutta mener også det er helt greit å ha sex på første date. Men å bli oppfattet som innpåsliten er ingen god strategi, sier Ruberg
Goncalves.

Datingens fallgruver
Det er også noen ting du bør styre unna. Jentene bør la mobilen bli i veska. Gutta synes nemlig det er irriterende om du sjekker den ofte. Hele 48 prosent mener det er hovedårsaken til at daten ikke fører til noen match. Blant jentene svarer 29 prosent det samme.

Hva kan man snakke om? Det viser det seg at norske single er åpne for å snakke om det meste. Det er bare ett tema som utpeker seg som et minefelt: eksen. 61 prosent er tydelige på at dét er et tema du bør unngå.

– Det er åpenbart en myte at man ikke skal snakke om temaer som politikk og religion. Dating handler tross alt om å bli kjent med hvem den andre er. Derfor ser vi at norske single er åpne for å prate om alt fra jobb og barn til religion og politikk, sier Rutberg Goncalves.

Og skulle den første daten ende i virkelig søt musikk, gjør gutta lurt i å ha gjort rent hjemme. Nesten 50 prosent av jentene mener nemlig at et rotete og skittent hjem er grunn nok til å snu i døra.

Tredagers-regelen står seg
Første date er ferdig, og hva nå? Ikke vær overrasket om du ikke hører noe på tre dager. Det viser seg nemlig at den gamle tredagers-regelen står seg. 26 prosent svarer at man bør vente inntil tre dager før man tar kontakt etter første date. 34 prosent svarer imidlertid at det ikke spiller noen rolle.

Og hører du ingenting er det stor sannsynlighet for at du har blitt utsatt for såkalt «ghosting»: 33 prosent velger å ikke ta kontakt eller svare hvis de får kalde føtter. De unge mellom 18 og 25 er verst. Nesten halvparten – 46 prosent – «ghoster».

– Med digital kommunikasjon har «ghosting» har blitt mer vanlig og det blir gjerne sett på som en enkel måte å avslutte kontakten på. Vi anbefaler å opptre ryddig selv om det ikke er en match – det er  en ærlig sak at man ikke passer sammen og man trenger bare å si ifra. Har du ikke hørt noe på et par dager trenger det imidlertid ikke bety at du har blitt «ghosted». Slapp av og vent noen dager. «Ghosting» kan ofte være et resultat av masing og en følelse av at ting går for fort frem, sier Rutberg Goncalves.

Fem tips til en bra første date

1. Kaffe er det tryggeste valget for første date, men et glass vin er også fint.
  2. Legg mobilen i lomma eller vesken – lite er mer irriterende enn en date som sjekker mobilen på date!
  3. Ikke snakk om ekser. Alle andre temaer er helt ok.
  4. Gutter, fingrene av fatet. Jenter, ikke vær redde for å være litt frempå.
  5. Sørg for å ha ryddet hjemme, i tilfellet daten blir med hjem. Rotete og skittent hjem er turn-off for begge kjønn.
Om Match Datingtjenesten Match er et møtested for single på jakt etter en date. Enten du er ute etter en spennende date eller livslang kjærlighet, så vil du finne noen blant de tusenvis av single på Match. Match.com ble grunnlagt i 1995 og har vært en aktør på det nordiske markedet siden 2002. I dag er Match en markedsleder innen datingtjenester, med tilstedeværelse i 25 land. Selskapet har vært med på å drive utviklingen som har gjort nettdating til en av de vanligste måtene å treffe en partner på.