Match

Nysingle er mest spandable på date

4. nov. 2015

En ny undersøkelse viser at nordmenn som har vært single i kort tid er villige til å legge mer penger i en date enn de som har vært lenger på singelmarkedet. Bergensere er landets rauseste og kvinner født på 80-tallet er mer tradisjonelle enn foreldrene.

Undersøkelsen, som er gjennomført av datingtjenesten Match.com, viser at nysingle nordmenn har lettere for å bruke penger på dating enn andre. Mens hovedvekten av single nordmenn bruker et sted mellom 200 og 500 kroner på en date, svarer hele tre av ti som har vært single i bare et par uker at de er villige til å bruke over 1000 kroner på en date.

Bloggerne Tara Leslie og Martine Onstad har spesialisert seg på dating og skriver sammen på bloggen www.taraogmartine.no om kjærlighet, forelskelse og det de kaller den ikke-eksisterende dating-kulturen i Norge. Tara mener pengebruken kommer an på hvor god tonen er.

– Jeg er villig til å bruke mye penger på en date, og jeg sørger alltid for å kunne betale for meg selv. Jo mer gøy jeg har det, desto mer er jeg villig til å bruke. Dersom daten min tilbyr seg å betale for kvelden blir jeg stressa, og jeg synes rett og slett det er ubekvemt, forteller hun.

Bergenserne er landets mest spandable
Ikke fullt så overaskende viser undersøkelsen at menn er villige til å legge mer penger i en date enn kvinner. Mens 37 prosent av menn er villige til å bruke over 1000 kroner på en date, er svarprosenten hos kvinner på det samme spørsmålet nede på kun sju prosent.

Det er også stor variasjon i hvor mye penger nordmenn ønsker å legge i en date, basert på hvor de kommer fra. Mens flertallet i Oslo, Kristiansand og Trondheim svarer at de er tilbøyelige til å bruke et sted mellom 200 og 500 kroner på en date, svarer hovedvekten av single i Bergen at de er villige til å bruke over 1000 kroner på en date.

Hvem tar regningen?
Daten er over. Men hvem skal ta regningen? Undersøkelsen viser store kjønnsforskjeller når spørsmålet om hvem som skal betale kommer opp. En stor andel single menn svarer at de ønsker å ta regningen selv. Hovedvekten av kvinner opplyser om at de helst vil splitte regningen, mens 33 prosent av kvinner født på 80-tallet svarer at de helst vil bli spandert på.

– Det er interessant å se at de tradisjonelle kjønnsrollene er mer fremtredende blant kvinner født på 80-tallet, sammenlignet med kvinner født på 50-tallet. Det er med andre ord en myte at voksne, single kvinner foretrekker at mannen plukker opp regningen på date, sier Robin Goncalves, nordisk kommunikasjonsansvarlig i Match.com.

Bloggeren Martine Onstad fra taraogmartine.no er én av de som synes det er mennene sitt ansvar å plukke opp regningen.

– Samvittigheten min sier meg at jeg må tilby meg å betale, men egentlig synes jeg det er mannen sitt ansvar å dra kortet og være en gentleman. Moren min ville kanskje ha plukket opp regningen selv, men jeg synes det er sjarmerende når daten tilbyr seg å betale. Kall meg gjerne gammeldags, sier Martine.

Undersøkelsen i tall:
• 29 prosent av norske single sier de er villige til å bruke mellom 200 og 500 kroner på en date
• 23 prosent er villige til å bruke mer enn 1000 kroner på en date
• 12 prosent svarer at de foretrekker at daten spanderer
• 37 prosent er mest komfortable med å betale selv
• 30 prosent oppgir at de er mest tilhenger av at regningen deles
• 43 prosent av kvinner født på 1950-tallet ønsker at regningen deles på date
• 31 prosent av kvinner født på 1980-tallet ønsker at regningen deles på date
• 22 prosent av kvinner født på 1950-tallet sier at daten bør betale
• 33 prosent av kvinner født på 1980-tallet sier at daten bør betale

Undersøkelsen er gjennomført av datingtjenesten Match.com og tar for seg norske singles holdninger og tanker rundt pengebruk i dating-sammenheng. Undersøkelsen er gjennomført blant Match.coms norske medlemmer og har 2 389 respondenter.

For mer informasjon, kontakt:

Match.com
Robin Goncalves
Press Contact, Nordic Region
robin.goncalves@eu.match.com

Släger Kommunikasjon
Nathalie Hermier
nathalie@slaeger.com
+47 94 81 98 40

Om Match Datingtjenesten Match er et møtested for single på jakt etter en date. Enten du er ute etter en spennende date eller livslang kjærlighet, så vil du finne noen blant de tusenvis av single på Match. Match.com ble grunnlagt i 1995 og har vært en aktør på det nordiske markedet siden 2002. I dag er Match en markedsleder innen datingtjenester, med tilstedeværelse i 25 land. Selskapet har vært med på å drive utviklingen som har gjort nettdating til en av de vanligste måtene å treffe en partner på.