Match

Single krever mer oppmerksomhet fra politikerne

3. sep. 2013

En ny undersøkelse fra nettdatingstjenesten Match.com blant nærmere 1000 norske single viser at politikerne har oversett en stor og viktig målgruppe- de single. Mens norske single i høy grad er overbevist om at det finnes politiske spørsmål som er viktige for dem som samfunnsgruppe, mener hele ni av ti at politikerne ikke prioriterer disse spørsmålene. Ni av ti norske single skal stemme ved høstens valg og 20 prosent oppgir at de kommer til å stemme på et annet parti enn ved forrige valg.

•   Ni av ti single nordmenn planlegger å stemme ved høstens valg
  •   En fjerdedel av de single har fortsatt ikke bestemt seg for hvilket parti de vil stemme på
  •   Det finnes om lag 896 000 enpersonshusholdninger i Norge*
  •   Single kvinner er mest opptatt av helsepolitikk, single menn synes skattepolitikk er viktigst
  •   Åtte av ti dater gjerne noen med annen politisk oppfatning
  •   De single har størst tillit til Erna, men tror at Siv er morsomst på fest

Selv om så mange som syv av ti single mener at det finnes valgsaker som er spesielt viktige for dem som samfunnsgruppe, mener majoriteten at politikerne ikke fokuserer på disse. En fjerdedel av de single oppgir at de fortsatt ikke har bestemt seg for hvordan de skal stemme ved høstens stortingsvalg og 20 prosent oppgir at de vil stemme på et annet parti enn ved forrige valg. Dermed er mange åpne for et singelfrieri fra politikerne i tiden som kommer.

«Alt tyder på en god oppslutning blant de single. Politikere som setter de single på dagsordenen kan potensielt sanke mange stemmer de neste ukene. Det ligger et stort potensiale i singelstemmene, og det blir spennende å se hvem som stikker av med seieren om en ukes tid», sier Anna Bofeldt i Match.com.

Single menn og kvinner er uenige om hvilke politiske spørsmål som er viktigst

De single som gruppe er mest opptatt av politiske fanesaker som skattepolitikk, helsespørsmål og utdanning, men undersøkelsen avdekker klare forskjeller mellom menn og kvinner. Mens single menn er mest opptatt av skattepolitikk, er kvinnene enige – helsepolitikk står øverst på deres agenda.

Politikk tabu på første date

Hele 85 prosent av de single vil ikke snakke om politikk på første date. Temaer som integrering, finanspolitikk og skattespørsmål oppleves som særskilt sensitive. Åtte av ti oppgir at de kunne valgt en partner med motsatt politisk tilhørighet og menn er mer positive til å date en kvinne med et annet politisk ståsted. Kun fire prosent hevder at de ville avbrutt en date dersom det skulle vise seg at den andre skulle stemme på motsatt politisk blokk.

Partiledernes popularitet

Mens Erna Solberg nyter størst tillit blant single menn, har single kvinner mest tillit til Jens Stoltenberg. Videre skulle single menn helst hatt Erna som sjef, mens single kvinner foretrekker Jens. Mens 22 prosent av de single mennene oppgir at de kunne tenkt seg å hatt Siv Jensen som sjef, er kun en av ti single kvinner enige i denne påstanden. De single enes derimot om hvem som ville vært morsomst på fest – Siv Jensen stikker av med en soleklar seier på festfronten. Hun er også den partilederen som flest single nordmenn kunne tenkt seg som venn.

Om Match Datingtjenesten Match er et møtested for single på jakt etter en date. Enten du er ute etter en spennende date eller livslang kjærlighet, så vil du finne noen blant de tusenvis av single på Match. Match.com ble grunnlagt i 1995 og har vært en aktør på det nordiske markedet siden 2002. I dag er Match en markedsleder innen datingtjenester, med tilstedeværelse i 25 land. Selskapet har vært med på å drive utviklingen som har gjort nettdating til en av de vanligste måtene å treffe en partner på.