Match

5 tips från experten – så hittar du en seriös partner i höst

27. sep. 2021

Andra dejtingsommaren under pandemin är över och när mörkret sakta men säkert kryper sig på är svenska singlar mer sugna än någonsin på en seriös relation. Trots detta, upplever hela 92 procent av svenska singlar som söker en seriös relation att det är svårt att träffa likasinnade singlar – det visar en ny undersökning från Match.

Hösten står för dörren och många längtar efter att krypa upp i soffan och sträckkolla en serie med någon speciell. I en undersökning genomförd av Novus på uppdrag från Match uppger 38 procent av de som inte lever i en relation idag att de letar efter en seriös relation. Men, av dessa personer upplever hela 92 procent att det är svårt att hitta potentiella partners som också letar efter något seriöst.

– En anledning till att singlar har svårt att hitta någon är för att de hamnar i det klassiska fenomenet ”de som jag vill ha vill inte ha mig – och de som vill ha mig vill inte jag ha”, säger Jacqueline Joo, KBT-terapeut och dejtingcoach hos Match. Oftast beror det på att man omedvetet beter sig väldigt olika gentemot den man dejtar beroende på ens eget intresse.

Så visar svenska singlar att det de är intresserade av en seriös relation
Att vara öppen med vad man söker i en relation kan kännas läskigt och utelämnande. Bland de singlar som söker en långsiktig relation visar 34 procent att de är intresserade av något seriöst genom initiativ till att ses och kroppsspråk, utan att säga något rakt ut. 31 procent av de tillfrågade berättar i ett tidigt stadie att de söker en seriös relation, medan 12 procent uppger att de inväntar att den andre parten tar första steget mot en seriös relation.

– Vi har alla olika strategier för att få våra känslomässiga behov tillgodosedda och de flesta av oss är inte ens medvetna om hur vi kommunicerar ut att vi längtar efter kärlek, säger Jacqueline Joo. På dagens dejtingmarknad är det viktigt att signalera vad man själv söker i ett tidigt skede, det medför att du automatiskt sållar bort de som inte är ute efter samma typ av umgänge som du själv.

5 tips på hur du hittar en seriös partner i höst
Brukar du gå i diverse dejtingfällor? Jacqueline Joo, KBT-terapeut och dejtingcoach hos Match, delar med sig av fem tips på hur du ska göra nästa gång du träffar en dejt som verkligen väcker ditt intresse:

1. Var ärlig med vad du söker
Berätta i ett tidigt skede om vad du är ute efter, vad du drömmer om för typ av liv med din framtida partner och vad som är viktigt för dig i en relation. Många tror att man skrämmer iväg sin dejt med denna typ av samtal – men det är helt fel! De som drar öronen åt sig är personer som ändå inte är ute efter en seriös relation.

2. Skapa intimitet via samtalet
För att bygga en nära relation fort är det bra att ställa frågor och själv dela med sig av saker som skapar en känsla av närhet, sårbarhet och att vi har något gemensamt. Det finns 36 bra frågor som dykt upp i den psykologiska forskningen som man kan ta hjälp av för att skapa detta.

3. Granska ditt dejtingbeteende
Den bästa övningen du kan göra är att analysera ditt beteendemönster inom dejting. Hur agerar du när du blir väldigt intresserad av någon kontra när du går på dejt med en person som du känner lite mindre för? Här gömmer sig massor av viktig fakta om dig själv.

4. Marknadsför du dig själv falskt?
Om du är osäker på var du har din dejt är det vanligt att du blir ångestfylld och orolig – och söker bekräftelse genom att t.ex. vilja ha tät kontakt och mycket närhet. Men frågan är om du verkligen är en person som vill ha det så även i en trygg etablerad relation? Du ger sken av att vilja det, men är det verkligen sanningen? Så fråga dig själv hur du beter dig när du är i en trygg relation? Vilka behov har du då? Det är den sidan du ska visa av dig själv när du dejtar!

5. Utvärdera din dejts seriositet
Jaga aldrig någon. Det är grundregeln inom dejtingpsykologi. Gör du det får du aldrig se hur engagerad och investerad din dejt är i dig. Dejting är som att dansa, du tar ett steg fram genom att initierar ett samtal eller en dejt och därefter är det upp till din dejt att ta sitt steg. Får du ingen respons, avvakta eller ifrågasätt, driv aldrig relationen framåt på egen hand!

Om Match Sedan lansering 1995, är Match en av Sveriges ledande dejtingtjänster och erbjuder ett brett utbud av funktioner och tjänster.
Genom Matchs app, live- och ljudfunktioner samt singelevent, har singlar möjlighet att träffa likasinnade för att inleda en äkta kärlekshistoria. Genom en kombination av teknisk innovation, effektivitet och stöd (genom LiveCoaching-möten) och kundtjänst, erbjuder Match alltid nya tjänster för att skapa kärleksrelationer.
Match drivs av Meetic och dess systerbolag i Europa, som är en del av Match Group. Match Group är en ledande leverantör av digital teknologi utformad för att hjälpa människor att skapa meningsfulla relationer. För mer information, besök se.match.com