Match

8 av 10 vill prata mer om sitt sexliv med sin sexpartner – så gör du enligt experten

27. apr. 2022

Trots att sex är högst naturligt och en stor del av många kärleksrelationer, är det ett ämne som inte alltid är helt enkelt att prata om. En rykande färsk undersökning från Novus, gjord på uppdrag av Match, visar att endast 46 procent av svenskarna pratar om sitt sexliv med sin sexpartner. Samtidigt uppger mer än hälften av de som pratar om sitt sexliv en önskan om att göra det i högre grad och hela 81 % av dessa att de pratade mer om ämnet med sin/sina sexpartners. Men hur blir man egentligen bekväm med att prata om sex? Dejtingexperten Jacqueline Joo ger 3 tips på hur du pratar om ämnet på bästa sätt.

– Sex är en viktig del av ett förhållande för de flesta, ändå pratar vi sällan om ämnet med vår partner. Varför inte? För att det väcker skam – och vi gör allt för att undvika att känna skam! Men hur du tänker och känner kring sex och huruvida dina sexuella värderingarna matchar din partners eller ej är avgörande för hur bra ditt sexliv är, säger Jacqueline Joo, KBT-terapeut och dejtingexpert hos Match.

Jacquelines tips för att bättre kommunikation kring sex

1. Börja med att fundera. Vad gör att du känner sexuell lust? Vad skulle du vilja ha mer av som du redan har i ditt sexliv? Finns det något du skulle vilja utforska/testa för första gången? Vad vill du ha mindre av? Vad gör att du tappar lusten/blir blockerad/har sämre sex? Oftast handlar svaren på dessa frågor mer om oss själva snarare än den andra parten.
  1. Boosta din partner/sexrelation. Så fort du upplever något bra – säg det! ”Jag älskade att vi gjorde såhär…” eller ”Vad mysigt att vi bara har varit fysiskt nära denna vecka – det gör att jag känner mig mindre sexuellt pressad och automatiskt mer sugen”. Sexuell lust väcks inte i stunden, det är något som sker genom kontinuerlig intimitet som inte leder till sex. Kramar, pussar, kyssar, att hålla om varandra i sängen nakna utan att någonting annat sker m.m.
  1. Uttryck vad du vill ha! Vad skulle du vilja ha mer/mindre av och vad önskar du utforska? Berätta det för din partner i ett neutralt sammanhang som inte är direkt kopplat till sex (säg det hellre över den romantiska middagen eller på söndagspromenaden än i sängen direkt efter akten). Tänk på att inte kritisera, säg inte ”gör inte såhär…” utan säg i stället ”jag ha funderat på en sak, jag tror jag gillar X – kan vi inte göra mer så/testa det någon gång istället för att göra Y som vi brukar?…” Fråga också vad din partner skulle vilja ha mer/mindre av i samma veva.

Om undersökningen:

Undersökningen genomfördes av Novus på uppdrag av Match.com mellan den 18-23 mars 2022. Totalt genomfördes 1064 webintervjuer med allmänheten 18 – 69 år i Sverige i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel. Svarsfrekvensen var 61%.

Om Match: Dejtingtjänsten Match grundades 1995 och har funnits i Norden sedan 2002. Vi finns i 25 länder och erbjuder våra medlemmar det bästa sättet att träffa en potentiell dejt. Över 180 000 svenskar över 18 år är idag i ett förhållande med någon de angett att de mött genom oss, nästan 70 000 av dessa är gifta – ingen annan dejtingsajt eller app i Sverige har lett till lika många giftermål*. Match har även utnämnts till Sveriges starkaste varumärke inom nätdejting 2015, 2016 och 2018 baserat på kundnöjdhet och varumärkeskännedom. För mer info besök www.match.se

Om Match Sedan lansering 1995, är Match en av Sveriges ledande dejtingtjänster och erbjuder ett brett utbud av funktioner och tjänster.
Genom Matchs app, live- och ljudfunktioner samt singelevent, har singlar möjlighet att träffa likasinnade för att inleda en äkta kärlekshistoria. Genom en kombination av teknisk innovation, effektivitet och stöd (genom LiveCoaching-möten) och kundtjänst, erbjuder Match alltid nya tjänster för att skapa kärleksrelationer.
Match drivs av Meetic och dess systerbolag i Europa, som är en del av Match Group. Match Group är en ledande leverantör av digital teknologi utformad för att hjälpa människor att skapa meningsfulla relationer. För mer information, besök se.match.com