Match

Dejtingåret 2023: Detta är svenska singlars förväntningar

18. jan. 2023

2022 var ett knepigt år för svenska singlar på jakt efter kärlek med covid, krig och klimatkris, minskad köpkraft och stigande inflation. En ny undersökning från Match* avslöjar nu vad svenska singlar förväntar sig av kärleksåret 2023.

Det senaste året har visat på en tydlig trend. Svenska singlar känner sig trygga i att uttrycka sin önskan att leva i en kärleksrelation; mer än två av tre svenska singlar (65 procent) känner idag en stark längtan efter ett förhållande.

Den nuvarande ganska negativa utsikten, med klimatkris, kriget i Ukraina och en stigande inflation verkar ha mycket att göra med singlarnas vilja att hitta kärleken. Nästan hälften (47 procent) av svenska singlar uppger att omvärldens osäkerhet har stärkt deras önskan om en kärleksrelation. Nästan 9 av 10 (87 procent) uppger dessutom att en kärleksrelation ger lugn i osäkra tider.

– En kärleksrelation kan vara en trygghet på flera olika sätt. För det första är det för många en stor del av meningen med livet att ha någon att dela vardagen med. Ju mer oroliga vi blir, desto större blir vårt behov av att känna samhörighet med andra och särskilt emotionell närhet till någon specifik. Vi kan dessutom enklare hantera och acceptera svåra känslor om vi har någon att dela dem med. För det andra bidrar fysisk närhet till att oxytocin-nivåerna, vårt lugn- och ro-hormon, i kroppen ökar, vilket gör oss tryggare, säger Jacqueline Joo, Match dejtingexpert.

Svenska singlar: Bestämda och trygga i sig själva

Undersökningen visar att 7 av 10 (69 procent) svenska singlar vet vad de vill ha för relation och 9 av 10 (89 procent) känner att de vill bli överraskade av nya känslor i sökandet efter kärlek – men inte av vem som helst. Det finns några egenskaper som svenska singlar värderar högt hos sin framtida partner.

Det viktigaste egenskaperna hos en partner enligt svenska singlar:

• Ärlig/uppriktig (44 procent)
  • Pålitlig (43 procent)
  • Omtänksam (42 procent)
  • Respektfull (31 procent)
  • Rolig (25 procent)

En äkta kärlekshistoria baseras på ärlighet (77 procent) och förtroende (76 procent), om man frågar det svenska singlarna. Något som däremot inte visar sig vara av lika stor vikt är att gifta sig (21 procent) eller att ha gemensamma barn (20 procent).

I väntan på att få uppleva en magisk kärlekshistoria stressar svenska singlar inte upp sig, endast 2 av 5 (38 procent) uppger att de sätter press på sig själva på grund av sin relationsstatus. Det visar sig också att fler manliga singlar (46 procent) än kvinnliga singlar (30 procent) känner en press att träffa någon.

*Undersökning genomförd av CINT på uppdrag av Match i december 2022 med 754 svenska singlar mellan 18 och 64 år.

Om Match Sedan lansering 1995, är Match en av Sveriges ledande dejtingtjänster och erbjuder ett brett utbud av funktioner och tjänster.
Genom Matchs app, live- och ljudfunktioner samt singelevent, har singlar möjlighet att träffa likasinnade för att inleda en äkta kärlekshistoria. Genom en kombination av teknisk innovation, effektivitet och stöd (genom LiveCoaching-möten) och kundtjänst, erbjuder Match alltid nya tjänster för att skapa kärleksrelationer.
Match drivs av Meetic och dess systerbolag i Europa, som är en del av Match Group. Match Group är en ledande leverantör av digital teknologi utformad för att hjälpa människor att skapa meningsfulla relationer. För mer information, besök se.match.com