Match

Dejtingbarometern 2022: Svenskar skeptiska till långtidssinglar

26. okt. 2022

En ny undersökning från dejtingtjänsten Match visar att en klar majoritet av svenskarna upplever att det finns förutfattade meningar om personer som varit singlar länge. Dessutom är många skeptiska till att dejta personer som inte haft en seriös relation innan. Matchs dejtingexpert reder ut fördomar om supersinglar och pratar om vikten av att inte döma en person för tidigt.

Att vara singel och hitta rätt i dejtingdjungeln är inte alltid det lättaste. Det är mycket att tänka på och många faktorer som spelar in. Dessutom tar vi oss an dejtingvärlden på olika sätt, vissa tycker att det är överväldigande medan andra är målmedvetna i sin jakt på den rätta. ”Dejtingbarometern 2022” visar att en persons relationshistorik spelar en större roll än vad många kanske tror.

Fördomar ett stort hinder för kärlek

En klar majoritet (64 procent) upplever att det finns förutfattade meningar om folk som varit singlar länge. Dessutom anser fler kvinnor (71 procent) än män (58 procent) att det finns förutfattade meningar.

Samtidigt svarar 17 procent av svenska singlar att de är mer skeptiska till att dejta en person om hen inte varit i en seriös relation innan. Mest skeptiska är kvinnor, varav så många som var fjärde (24 procent) är skeptisk till detta.

– En vanlig fördom många har är att det måste vara något fel på en person som varit singel länge eller aldrig haft en seriös relation. Att många är snabba med att döma andra är givetvis problematiskt, särskilt då det oftast finns flera bakomliggande naturliga faktorer till varför någon varit singel en längre tid, säger Jacqueline Joo, dejtingexpert på Match.

Jacqueline Joo poängterar vikten av att utmana dina fördomar genom att ifrågasätta dem.

– Fundera på varför du är så snabb på att döma personen, och vad du egentligen vet om hen. Om du inte gör det är risken stor att du låter dina fördomar och antaganden styra dig och dina livsval. Som singel kan det resultera i att du utesluter en person som du potentiellt skulle kunna leva resten av ditt liv med. Är det en risk du är villig att ta? säger Jacqueline.

Dejtingexperten tipsar – så besvarar du frågor som ”varför är du singel?” och ”hur länge har du varit singel?”

1. Utgå alltid från vad du själv är bekväm med, du behöver inte ge alla detaljer direkt. Var trygg och självsäker när du svarar på frågorna, se det inte som att personen som frågar dömer dig, utan bara är nyfiken. Tänk på att känslor smittar, så om du blir nervös, stressad eller ledsen av frågorna kommer det att märkas.
  2.  Svara exempelvis: ”Jag är singel för att jag inte har träffat rätt person än, jag vill inte kasta mig in i en relation bara ’för att’. För att det ska hålla på lång sikt är det viktigt att vi är en bra match och har samma värderingar”.
  3.  Om du har varit singel i 8 år behöver du inte berätta siffran direkt, ge istället lite information i taget. Exempelvis kan du besvara frågan på följande sätt: ”Jag har varit singel i ett par år och trivts bra som det, men nu längtar jag efter en kärleksfull och hållbar relation”. Om du inte varit i en seriös relation kan du byta ut ”ett par år” till ”länge”, och du behöver inte använda ord som ”alltid” eller ”hela mitt liv”.

Om undersökningen:

Undersökningen har genomförts av Kantar Public på uppdrag av Match. Den bygger på 1000 intervjuer med svenska singlar, 20–50 år. Datainsamlingen genomfördes i den slumpmässigt rekryterade Sifopanelen mellan 17 – 23 augusti 2022.

Om Match Sedan lansering 1995, är Match en av Sveriges ledande dejtingtjänster och erbjuder ett brett utbud av funktioner och tjänster.
Genom Matchs app, live- och ljudfunktioner samt singelevent, har singlar möjlighet att träffa likasinnade för att inleda en äkta kärlekshistoria. Genom en kombination av teknisk innovation, effektivitet och stöd (genom LiveCoaching-möten) och kundtjänst, erbjuder Match alltid nya tjänster för att skapa kärleksrelationer.
Match drivs av Meetic och dess systerbolag i Europa, som är en del av Match Group. Match Group är en ledande leverantör av digital teknologi utformad för att hjälpa människor att skapa meningsfulla relationer. För mer information, besök se.match.com