Match

Dejtingbarometern 2023: Stora skillnader i svenskarnas inställning till dejting

25. maj 2023

Match presenterar idag sin årliga undersökning som tar tempen på svenska singlar. Årets undersökning visar på stora skillnader i svenskars inställning till dejting, särskilt mellan män och kvinnor. Skillnaderna visar sig i vilken relation man är ute efter, hur den perfekta dejten ser ut och vilka red flags man reagerar på.

Match nya, årliga undersökning ”Dejtingbarometern 2023”* syftar till att undersöka svenska singlars vanor och inställningar till relationer, kärlek, sex och dejting. Årets undersökning visar att svenska singlarnas inställning och vanor skiljer sig åt, särskilt beroende på kön.

En av tre (35 procent*) svenska singlar är mer intresserade av ett seriöst förhållande idag än för ett år sedan**. Däremot är det fler män (37 procent*) än kvinnor (34 procent*) som känner sig redo för en seriös relation. Allra mest intresserade, oavsett könsidentitet, är svenskarna i åldrarna 20–29 år (49 procent*) jämfört med den äldsta åldersgruppen, 50–60 år (28 procent*).

Det är inte bara inställningen till relationer som skiljer sig åt, det finns också olika åsikter kring hur en perfekt dejt ser ut. Förutom fika, som var femte (22 procent*) singel ser som den perfekta dejten, är en promenad en favorit hos kvinnorna (21 procent*) jämfört med männen (12 procent*). Männen föredrar istället att ses på ett glas vin eller en öl (19 procent*).

– Kvinnorna har fattat grejen med att en första dejt bör vara aktiv om man vill öka chanserna för en avslappnad stämning. Att männen hellre ses i en bar kan indikera att de agerar på ren och skär vana. Det klassiska mönstret har förut varit att bjuda ut någon på just en drink, eller en kaffe. Det känns enkelt och avslappnat i inbjudan – men blir oftast tvärtom stelt när ni väl träffas. Första dejten handlar om att skapa sig ett första känslomässigt intryck av varandra, inte att lära känna varandra på djupet. Därför bör ni alltid göra en aktivitet som väcker positiva känslor och skapar naturliga samtalsämnen, säger Jacqueline Joo, Match dejtingexpert.

Kvinnor uppger i högre grad att de under de senaste fem åren blivit mer nyfikna på att dejta andra kön än vad de vanligtvis är attraherade av. Två av fem* kvinnor i åldrarna 19–29 uppger detta, tillskillnad från endast 5 procent* av männen i samma ålder. I åldersgruppen 30–39 är det däremot lika många män och kvinnor som är mer nyfikna nu (10 procent*).

Red flags att akta sig för – enligt svenska singlar

En perfekt dejt handlar inte enbart om hur singlar ses utan också om hur väl man klickar, något som kvinnor verkar lägga större vikt vid. Nästan hälften (49 procent*) av kvinnorna anser att det är viktigt att klicka direkt, tillskillnad från endast 28 procent* av männen.

Att dejta är inte alltid en dans på rosor utan det finns varningssignaler eller ”red flags” som svenska singlar reagerar på och som kan bli ett hinder för att man ses igen. Enligt svenskarna är den främsta varningssignalen när personer bara pratar om sig själva utan att ställa frågor tillbaka (46 procent*). Hela (58 procent*) av kvinnor ser detta som en red flag, jämfört med drygt var tredje av man (36 procent*).

Ett annat känsligt ämne att ta upp är tidigare partners. Att prata om sina ex är en betydligt större red flag för männen (23 procent*) än kvinnorna (12 procent*). Å andra sidan tycker fler kvinnor (38 procent*) att det är en red flag att prata illa om sina ex, jämfört med män (22 procent*).

– Att prata om ex är en vattendelare: Vissa tycker att det är obekvämt och onödigt, andra att det är ett sätt att lära känna varandra. Jag brukar tipsa om att du aldrig bör prata om dina ex personligen utan snarare om vad du lärde dig i dina tidigare relationer – både om dig själv och vad du är ute efter i en framtida relation. Att tidigt kommunicera vad du tycker är viktigt i en relation samt vad du inte kan acceptera är avgörande för att se om ni har liknande värderingar och är en perfekt match eller inte, säger Jacqueline Joo.

Topplista över svenska singlars red flags

1. Ställer inga frågor/pratar bara om sig själv (46%*)
  2. Svartsjuka (41%*)
  3. Pratar illa om sina ex (29%*)
  4. Pratar om att flytta ihop snabbt (22%*)
  5. Kärleksbombar (ger väldigt mycket komplimanger eller gåvor) (19%*)

Om undersökningen*:

Undersökningen har genomförts av Kantar Public på uppdrag av Match. Den bygger på 1001 intervjuer med singlar 20–60 år i den svenska allmänheten. Datainsamlingen genomfördes i den slumpmässigt rekryterade Sifopanelen mellan 14 – 22 mars 2023. Resultatet har vägts på kön, ålder och region.

**Undersökningen har genomförts av Kantar Public på uppdrag av Match. Den bygger på 1000 intervjuer med svenska singlar, 20–50 år. Datainsamlingen genomfördes i den slumpmässigt rekryterade Sifopanelen mellan 17 – 23 augusti 2022.

Om Match Sedan lansering 1995, är Match en av Sveriges ledande dejtingtjänster och erbjuder ett brett utbud av funktioner och tjänster.
Genom Matchs app, live- och ljudfunktioner samt singelevent, har singlar möjlighet att träffa likasinnade för att inleda en äkta kärlekshistoria. Genom en kombination av teknisk innovation, effektivitet och stöd (genom LiveCoaching-möten) och kundtjänst, erbjuder Match alltid nya tjänster för att skapa kärleksrelationer.
Match drivs av Meetic och dess systerbolag i Europa, som är en del av Match Group. Match Group är en ledande leverantör av digital teknologi utformad för att hjälpa människor att skapa meningsfulla relationer. För mer information, besök se.match.com