Match

Match startar yogakurs anpassad för singelföräldrar

17. okt. 2018

Enligt en undersökning från Match upplever mer än en tredjedel (39%) av svenska singelföräldrar, med barn boendes hos sig varannan vecka, att de behövt avstå från att anmäla sig till en aktivitet eller kurs med veckovisa kurstillfällen. Detta eftersom de missar vartannat kurstillfälle på grund av att de har barnen boende hos sig då. Den 8 november startar Match därför en yogakurs anpassad för singelföräldrar – kursen äger rum varannan vecka för att du inte ska behöva missa ett enda kurstillfälle.

Drygt 1000 personer har medverkat i dejtingföretaget Match´s undersökning, om hur singelföräldrars vardag med barn boende hos sig varannan vecka ser ut. Resultatet visar att mer än en tredjedel (39%) av singelföräldrar med barn på deltid, någon gång upplevt att de inte haft möjlighet att anmäla sig till en aktivitet eller kurs med kurstillfällen en gång i veckan. Dock uppger hälften (50%) av singelföräldrarna som har ett ”varannan vecka- upplägg”, att chansen att de skulle anmäla sig till en aktivitet eller kurs skulle öka om kurstillfällena inföll varannan vecka (när de är barnfria), jämfört med om kursen äger rum varje vecka.

–  Singelföräldrar som har barnen hos sig varannan vecka lever verkligen ett varannan-vecka-liv och veckan med barnen är väldigt olik veckan utan barn. Det finns en efterfrågan om aktiviteter och kurser som är anpassade efter singelföräldrarnas vardag, och vi är glada över att nu ha startat en kurs som passar för dem. Eftersom vi på Match tror på kärleken, hoppas vi också att några av deltagarna kanske får upp ögonen för varandra, eftersom alla på kursen kommer att vara singlar! säger Emélie Fauque, marknadschef på Match.

Om kursen

Match´s yogakurs riktar sig mot singelföräldrar och består av fem kurstillfällen, ett tillfälle varannan vecka. Första kurstillfället är torsdag 8 november kl.17.50 -18.50 på Yin & Yang Yogastudio vid S:t Eriksplan i Stockholm. Kursavgiften är 300 kronor och det finns ett begränsat antal platser på kursen. För att boka in dig på kursen ringer du 0709 24 87 19.

– Vi är stolta över att vara delaktiga i det här initiativet, och tycker att kursupplägget som är anpassat för singelföräldrar känns helt rätt i tiden. Det passar det moderna samhället vi lever i! Sedan ser vi också fram emot att få erbjuda singelföräldrarna, som vi tror kan ha en hektisk vardag, en lugn och skön stund, säger Fanny Larsson, yogalärare på Yin & Yang Yogastudio.

Passar på att jobba när de är barnfria

Undersökningen visar också att många singelföräldrar (50%) passar på att jobba på sin fritid de dagar som barnet/barnen inte bor hemma hos dem, följt av praktiska saker som att göra ärenden/tvätta/handla (47%) och träffa vänner (42%). Något fler än hälften (55%) upplever att de hinner få egentid där de kan välja hur tiden ska spenderas, som den största fördelen med att ha barnen boende hos sig varannan vecka. Totalt 48 procent svarar också att de uppskattar barnen ännu mer när de väl är hemma hos dem.

* Undersökningen omfattar totalt 1200 personer från Sverige. Undersökningen är genomförd 1-10 november 2018 av marknadsundersökningsföretaget Kantar Sifo, på uppdrag av Match.

Om Match Sedan lansering 1995, är Match en av Sveriges ledande dejtingtjänster och erbjuder ett brett utbud av funktioner och tjänster.
Genom Matchs app, live- och ljudfunktioner samt singelevent, har singlar möjlighet att träffa likasinnade för att inleda en äkta kärlekshistoria. Genom en kombination av teknisk innovation, effektivitet och stöd (genom LiveCoaching-möten) och kundtjänst, erbjuder Match alltid nya tjänster för att skapa kärleksrelationer.
Match drivs av Meetic och dess systerbolag i Europa, som är en del av Match Group. Match Group är en ledande leverantör av digital teknologi utformad för att hjälpa människor att skapa meningsfulla relationer. För mer information, besök se.match.com