Match

Ny undersökning: Nätdejting och romantik hör ihop, enligt svenska singlar

11. maj 2023

Plötsliga möten och romantik kan kännas avlägset med nätdejtingens starka närvaro. En ny undersökning från Match visar dock att svenska singlar inte har gett upp hoppet om att hitta en äkta kärlekshistoria online. Tvärtom, så tycker nästan två av tre att dejtingappar och romantik hör ihop, och förväntar sig att uppleva något som är ”menat att vara” på sina kommande dejter.

Fler än var fjärde svensk singel (29 procent*) har nätdejtat under den senaste månaden. Även om nätdejting kan tänkas vara motsatsen till den traditionella kärlekshistorian, visar Matchs nya undersökning att den digitala romantiken inte är död, utan tvärtom. Närmare tre av fem (58 procent) singlar anser att dejtingappar och romantik verkligen eller i hög grad är förenliga. Lika många menar även att oväntade möten och nätdejting visst hör ihop.

– Många är ”Hollywoodifierade” och drömmer om att träffa sitt livs kärlek via en ren och skär slump, exempelvis genom ett plötsligt möte med en främling i en matbutik. Sanningen är att de flesta idag hittar sin partner via en dejtingapp, och bara för att man aktivt söker efter kärleken är det inte mindre romantiskt – tvärtom! Enligt mig är äkta romantik när du hittar din perfekta match, där det känns som att ni två är varandras själsfränder. Det är svårt att hitta just den personen ute i vardagen, särskilt då våra kontaktytor tenderar att minska ju äldre vi blir, säger Jacqueline Joo, dejtingexpert på Match.

Undersökningen visar att det som svenskar singlar förväntar sig av dejtingappar är möjligheten att träffa personer som de normalt inte skulle råka på ”i verkliga livet” (45 procent) och ett urval av profiler som matchar deras kriterier (36 procent).

Singlar har blivit positivt överraskade av profiler på dejtingappar. Enligt undersökningen är det som imponerat mest profilbilder (41 procent) följt av en originell profiltext (28 procent). Närmare en av tre (31 procent) uppger även att ett första meddelande överraskat positivt.

Kvinnor förlitar sig på sitt ”sjätte sinne” och männen på synen

Som sig bör har svenska singlar förväntningar på sina kommande dejter. Framför allt vill man uppleva något som känns som det var ”menat att vara” (45 procent), följt av att dela stunder på tu man hand (41 procent) och att överraskas av kärleken (38 procent).

Svenska kvinnor verkar ha en mer spirituell sida jämfört med män när det kommer till att träffa någon. Mer än var tredje kvinna (36 procent) förlitar sig på sitt ”sjätte sinne” tillskillnad från männen (18 procent) som i sin tur litar mer på sin syn (39 procent).

Dejter blir inte alltid som man tänkt sig. Majoriteteten av svenska singlar (56 procent) har avstått från att träffa dejten igen på grund av personligheten och nästan var tredje (30 procent) på grund av dejtens röst eller sätt att uttrycka sig. Nästintill var femte singel (17 procent) har dessutom låtit bli att ses igen till följd av personens doft eller parfym.

–  Att dejta innebär ofta att man lägger mycket tid på att sålla bort personer som inte är kompatibla med dig. Men ju snabbare du lär dig vad du är ute efter och vilken känsla du vill ha i en relation, samt hur du tackar nej till personer som inte matchar det du söker, desto snabbare kommer du träffa din själsfrände, säger Jacqueline Joo, dejtingexpert på Match.

Om undersökningen:

Undersökningen har genomförts av Cint på uppdrag av Match med 1003 respondenter (i åldern 18 till 65 år) i Sverige under tidsperioden 28–31 mars 2023.

Om Match Sedan lansering 1995, är Match en av Sveriges ledande dejtingtjänster och erbjuder ett brett utbud av funktioner och tjänster.
Genom Matchs app, live- och ljudfunktioner samt singelevent, har singlar möjlighet att träffa likasinnade för att inleda en äkta kärlekshistoria. Genom en kombination av teknisk innovation, effektivitet och stöd (genom LiveCoaching-möten) och kundtjänst, erbjuder Match alltid nya tjänster för att skapa kärleksrelationer.
Match drivs av Meetic och dess systerbolag i Europa, som är en del av Match Group. Match Group är en ledande leverantör av digital teknologi utformad för att hjälpa människor att skapa meningsfulla relationer. För mer information, besök se.match.com