Match

Söndag eftermiddag – bästa tiden att mobildejta

12. maj 2015

Mobilen har de senaste åren blivit en allt större del av många svenskars vardag. En analys av data från Match.coms dejtingsida visar att Sverige är näst bäst i Europa på mobildejting och att användandet ökat dramatiskt det senaste året. Om vi väljer datorn eller mobilen när det är dags att träffa nya människor varierar dock beroende på veckodag och tid på dygnet.

De flesta svenskar väljer att använda mobilen på helgen, och mest populärt är att logga in på söndagar mellan klockan 14 och 18. Det gäller dock att inte vara allt för morgonpigg, mellan klockan 6 och 9 är det lägst aktivitet på hela veckan.

Det ökande användandet av mobiltelefonen i dejtingsammanhang är en trend över hela Europa, men Sverige sticker ut som särskilt aktiva. Sedan september 2013 har aktiviteten i mobilappen ökat med över 300 procent, och just nu förutspås ingen minskning.

– De senaste åren har kartan för hur vi umgås verkligen ritats om. Att ta kontakt med nya människor online blir mer och mer självklart och att dejta i mobilen känns som en naturlig utveckling, säger Leyla Öfwerström, PR-ansvarig på Match.com.

Undersökningen baseras på data från Match.coms dejtingtjänst, som nyligen släpptes i uppdaterad mobil version för iPhone. Versionen har fått ett nytt, förenklat utseende och den tidigare rubrikmenyn har skalats ner till tre mer övergripande rubriker. En annan nyhet är att användaren nu kan nå singlar i sin geografiska närhet med hjälp av telefonens GPS. Det blir också lättare att ta kontakt med nya potentiella dejter genom ”upptäck”-sidan som visar alla som är online just nu.

– Mobilen är idag en helt naturlig del av vår vardag. Vissa menar till och med att det idag känns lättare att klara en dag utan plånbok än utan mobil. Vi vill kunna erbjuda en relevant produkt där våra kunder befinner sig och det har varit grunden när vi utvecklat vår nya mobila plattform, säger Leyla Öfwerström, PR-ansvarig på Match.com.

Match.coms mobilapp finns tillgänglig för Android och iPhone. Appen är en av de första som kommer att fungera i Apples smarta klocka Apple Watch. Versionen för Apple Watch släpps i Sverige senare under året.

För mer information, kontakta gärna;
Leyla Öfwerström, PR-ansvarig Match.com leyla.ofwerstrom@eu.match.com

Siffror från analysen som bygger på data från Match.coms tjänst globalt:

Mest populära dagen/tiden

STORBRITANNIEN 35,00 29,00 36,00 65
GLOBALT 51,60 18,10 30,30 48,40
Hybrid : användare som loggat in med både mobil och dator

Om Match Sedan lansering 1995, är Match en av Sveriges ledande dejtingtjänster och erbjuder ett brett utbud av funktioner och tjänster.
Genom Matchs app, live- och ljudfunktioner samt singelevent, har singlar möjlighet att träffa likasinnade för att inleda en äkta kärlekshistoria. Genom en kombination av teknisk innovation, effektivitet och stöd (genom LiveCoaching-möten) och kundtjänst, erbjuder Match alltid nya tjänster för att skapa kärleksrelationer.
Match drivs av Meetic och dess systerbolag i Europa, som är en del av Match Group. Match Group är en ledande leverantör av digital teknologi utformad för att hjälpa människor att skapa meningsfulla relationer. För mer information, besök se.match.com