Match

Stor dejtinglycka i Norge för singelsvensken

31. jan. 2013

Var tredje svensk söker aktivt efter en partner och hela 92 procent av svenskarna vill dejta eller träffa någon, det visar LoveGeist – En årlig europeisk referensstudie över singlar och dejting. LoveGeist genomfördes av TNS på uppdrag av Match.com, Sveriges ledande dejtingsajt. Undersökningen visar även att svenskar har stora dejtingchanser i Norge. Norrmän dejtar nämligen gärna singlar från andra länder och då oftast från Sverige. Var femte norrman uppger att de har dejtat en svensk.

Svenskar är populära bland norrmän,det framgår i LoveGeist – en årlig europeisk referensstudie över singlar och dejting. Undersökningen genomfördes av TNS på uppdrag av Match.com från 29 oktober till 23 november 2012 och omfattar sju länder. Singlar i Sverige, Norge, Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien och Nederländerna har satt ord på hur det är att vara singel i Europa idag. LoveGeist visar att svenskar har stor dejtinglycka i Norge. Jämfört med andra europeiska länder dejtar svenskar och norrmän flest singlar från andra europeiska länder men de nordiska singlarna dejtar oftast just varandra. Norrmännen är de som i högst utsträckning dejtar andra singlar från övriga europeiska länder, hela 42 procent, där 20 procent är svenskar. Sverige kommer tätt efter, här dejtar 40 procent singlar från andra europeiska länder, varav tio procent är från Norge och nio procent är från Danmark. Däremot har 47 procent av svenskarna aldrig dejtat någon från ett annat land än Sverige.

– Tack vare vår roll som en väletablerad dejtingsajt i Sverige och Europa, har vi redan fått stor insikt i singlarnas behov och önskemål. Anledningen till denna unika och omfattande LoveGeist är att vi vill lära känna europeiska singlar bättre, förstå deras behov och kanske slå hål på några förlegade stereotyper för gott, säger Mårten Forste, VD på Match.com.

Var femte svensk medelålderssingel söker partner
I LoveGeist framgår det att var tredje svensk singel aktivt söker en partner, 37 procent av männen och 30 procent av kvinnorna. 92 procent av singlarna önskar att dejta eller träffa någon, däremot menar åtta procent att de inte alls vill träffa någon partner. Bland singlar i medelåldern är det många som är på jakt efter en ny partner, var femte 50–65-åring om man tittar närmare på statistiken. Bland den yngre åldersgruppen, 18–24-åringar, söker hela 38 procent aktivt efter en partner.

Åtta av tio svenskar positiva till dejting
LoveGeist-studien visar att svenska singlar som aktivt söker efter en partner går på dejt en gång i månaden. Den visar också att hela 81 procent, som någon gång har dejtat, har positiva minnen från tidigare dejter, oavsett om det uppstod kärlek eller inte.

Många håller även kontakten efteråt, var sjätte har en tidigare dejt som de idag anser är deras bästa vän, drygt hälften är fortfarande bekanta och var fjärde är sporadiska sexpartners. Däremot håller 29 procent aldrig kontakten med sina tidigare dejter. Ju yngre singlarna är desto bättre är de på att hålla kontakten med sina tidigare dejter. Endast 22 procent av 18–24-åringarna säger att de aldrig håller kontakten efter en dejt som inte har utvecklats, jämfört med 34 procent bland 50–65-åringarna.

Om Match Sedan lansering 1995, är Match en av Sveriges ledande dejtingtjänster och erbjuder ett brett utbud av funktioner och tjänster.
Genom Matchs app, live- och ljudfunktioner samt singelevent, har singlar möjlighet att träffa likasinnade för att inleda en äkta kärlekshistoria. Genom en kombination av teknisk innovation, effektivitet och stöd (genom LiveCoaching-möten) och kundtjänst, erbjuder Match alltid nya tjänster för att skapa kärleksrelationer.
Match drivs av Meetic och dess systerbolag i Europa, som är en del av Match Group. Match Group är en ledande leverantör av digital teknologi utformad för att hjälpa människor att skapa meningsfulla relationer. För mer information, besök se.match.com