Match

Svenska singeltjejer vill inte gifta sig

8. mars 2017

Idag är det den Internationella kvinnodagen, men hur är det egentligen med jämställdheten när det kommer till dejting? Hur stor betydelse har inkomst och social status för Sveriges singelkvinnor? Vad är deras inställning till äktenskapet och vill män ligga mer än kvinnor? Det har Match tagit reda på i en färsk undersökning. Resultatet visar att giftermål är helt ointressant bland dagens singelkvinnor. Inkomst och social status har ingen betydelse. Vidare är svenska singeltjejer generösast i Europa när de går på dejt samtidigt som de blir lyckligare av shopping än mys i sänghalmen.

Enligt Match undersökning svarar så många som 90 procent av Sveriges singelkvinnor att mannens inkomst inte spelar någon roll. Social status är inte heller något som avgör om dejten är värd att satsa på. Här är det ingen skillnad mellan män och kvinnor.

Överraskande är däremot att 14 procent av svenska singeltjejer i åldern 18-34 år tycker att killen bör vara den försörjande parten i ett förhållande. Den som trodde att Sverige låg i framkant i denna fråga kan vi göra uppmärksam på att motsvarande siffra för Spanien och Frankrike är 4 respektive 9 procent.

Sveriges singeltjejer mest generösa i Europa
Jämfört med kvinnor är killar fortfarande villiga att spendera mer pengar på första dejten, vilket visar att de gamla gentlemannatakterna sitter kvar. I Match undersökning svarar nästan 70 procent av männen att de kan tänka sig att dryga ut dejtingbudgeten om de har tillräckligt trevligt. Motsvarande siffra för kvinnor är 55 procent. Jämfört med resten av Europa är svenska singeltjejer däremot de som är mest generösa när de går på dejt, detta då majoriteten kan tänka sig att spendera runt 75 procent av vad männen kan tänkas sig på en date.

Europas singelkvinnor säger nej till giftermål
Något oväntat visar Match undersökning att endast 8 procent av svenska singeltjejer vill gifta sig. En låg siffra även om man jämför med resten av Europa. Frankrike är med sina 4 procent det enda land där intresset är mindre. Drömmen om ett äktenskap är starkast i Nederländerna, där vill åtminstone 18 procent gifta sig.

Överraskande är också att så många som hälften av alla svenska singeltjejer i åldern 18-34 år inte är intresserade av vare sig att dejta eller att hitta en partner. Däremot tror närmare 80 procent av Sveriges manliga och kvinnliga singlar på äkta kärlek, vilket kanske i slutändan är det som räknas.

– Svenska tjejer är inte blyga att öppna plånboken på dejten, en bekräftelse på att Sverige ligger långt fram i jämställdhet. Man kan se det låga intresset för att gifta sig som en tråkig trend, men får inte glömma att många ändå tror på äkta kärlek och är redo att investera i det, ett bra recept för en kärleksfull dejtingvår, säger Robin Goncalves, marknadschef på Match.

Svenska singeltjejer blir lyckligare av shopping än mys i sänghalmen
Hur har vi det nu med den klassiska myten om att killar är mer sugna på att mysa runt i sänghalmen än tjejer? Det heter ju att tjejer är lika intresserad av intim kärlek som män. Då kan man fråga sig varför endast 4 av 10 kvinnor i Match undersökning anser att sex är något som gör dem lyckliga, medan nästan 6 av 10 män betraktar det som lyckopiller. Fler tjejerna svarar att de lyckligare av shopping, här svarar 50 procent att det är en aktivitet de finner lycka i. Endast 24 procent av männen tycker att det piggar upp humöret.

För mer information, kontakta gärna:
Robin Goncalves, MarknadschefMatch
robin.goncalves@eu.match.com

Oskar Lind, Cohn & Wolfe
oskar.lind@cohnwolfe.com
+46 707 20 20 88

Fakta om LoveGeist
LoveGeist – är den årliga europeiska referensstudien om singlar och dejting. Undersökningen genomfördes av TNS på uppdrag av Match.com från den 26 oktober till 17 november 2016. 9610 singlar mellan 18 och 65 år i sju europeiska länder tillfrågades (Sverige, Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Nederländerna, Italien och Spanien). 1 000 svenskar har blivit intervjuade. Singlar definierades som personer som inte är i en engagerad relation, oberoende av civilstatus. Vid analysen har data noga mätts för att reflektera kompositionen av antalet singlar per land utifrån ålder och kön. Vid beräkning av statistik på en europeisk nivå har ländernas storlek och invånarantal tagits i åtanke.

Om Match Sedan lansering 1995, är Match en av Sveriges ledande dejtingtjänster och erbjuder ett brett utbud av funktioner och tjänster.
Genom Matchs app, live- och ljudfunktioner samt singelevent, har singlar möjlighet att träffa likasinnade för att inleda en äkta kärlekshistoria. Genom en kombination av teknisk innovation, effektivitet och stöd (genom LiveCoaching-möten) och kundtjänst, erbjuder Match alltid nya tjänster för att skapa kärleksrelationer.
Match drivs av Meetic och dess systerbolag i Europa, som är en del av Match Group. Match Group är en ledande leverantör av digital teknologi utformad för att hjälpa människor att skapa meningsfulla relationer. För mer information, besök se.match.com