Match

Svenska singlar spenderar miljarder på dejting

13. feb. 2014

Tycker du att det är dyrt att var gift eller i en relation? Svenska singlar spenderar hela två miljarder kronor varje år på dejtingrelaterade aktiviteter. Underhållning, kläder och transporter är populära utgifter men mest pengar läggs på krogen. I genomsnitt kostar singellivet nära 3000 kronor per år, en svensk dejt kostar i snitt 500 kronor.

Snart närmar sig årets dejtingdag nummer ett, alla hjärtans dag. Ett tillfälle då många spenderar en inte helt oansenlig summa pengar på att uppvakta någon de håller kär. Sveriges nära 700 000 dejtande singlar bidrar till den svenska ekonomin med två miljarder kronor årligen. Det visar en studie från Match.com som tillsammans med Cebr (The Centre for Economics and Business Research) har analyserat den finansiella påverkan dejting innebär för landets ekonomi.

– Dejting bidrar betydande till den svenska ekonomin. Svenska singlar spenderar bokstavligt talat miljarder kronor för att uppvakta den speciella personen, säger Daniel Solomon, ekonom på Cebr.

Undersökningen visar att cirka 8 miljoner dejter sker varje år i Sverige och i genomsnitt kostar varje dejt 495 kronor. En person som dejtar aktivt går på cirka tolv dejter om året. Flera branscher drar nytta av singlarnas dejtande, såsom underhållning, barer och restauranger där 1,3 miljarder kronor kommer från dejting årligen. Klädbranschen drar varje år in cirka 264 miljoner när svenska singlar köper nya kläder inför en dejt.

Andra branscher som gynnas av dejtandet är transportbranschen som får ett tillskott på 173 miljoner kronor årligen. Detaljhandeln får ett tillskott på 97 miljoner när presenter inför en dejt inhandlas och inte mindre än 88 miljoner läggs på besök hos frisörer och skönhetssalonger inför en träff.

En person som dejtar aktivt, det vill säga går på minst en dejt i halvåret, lägger i genomsnitt 2 992 kronor per år på dejtingrelaterade utgifter. Största utgiftsposten är underhållning, restauranger och barer som står för i genomsnitt 1 933 kronor per år. Jämfört med andra länder spenderar svenska singlar relativt mycket på varje dejt. Endast i Norge och Nederländerna spenderas det mer. I Norge kostar en genomsnittlig dejt 736 kronor.

– Singlar är en viktig faktor i vår ekonomi och de bidrar till att många branscher ökar sin omsättning. I Sverige går vi på förhållandevis få dejter varje år, men i gengäld spenderar vi relativt mycket pengar på varje dejt jämfört med övriga Europa, säger Mårten Forste, VD på Match.com Norden.

Dejting-relaterad konsumtion

Utgift per aktiv
dejtande singel/år (SEK)
Total nationell konsumtion
per år relaterad till dejting (miljoner SEK)
Fördelning av dejting-relaterad konsumtion
Transport 256,27 173 9 %
Nöje, Restauranger, Bar, Pub 1 933,12 1306 65 %
Presenter 143,98 97 5 %
Frisör-/skönhetssalong 130,81 88 4 %
Smink 80,22 54 3 %
Kläder 391,00 264 13 %
Preventivmedel 56,15 38 2 %
Totala utgifter per år 2 991,56 2022
Procentuell andel av all konsumtion
som spenderas på dejter
Total utgift per dejt (SEK) 494,03

Om urvalet

Vuxen population (miljoner) 7,36
Procent av dessa som aktivt dejtar 9,2 %
Totalt antal dejter per år/capita 12
Totalt antal dejter per år (miljoner) 8,17

Fakta om undersökningen

Resultaten kommer från LoveGeist – en årliga europeiska referensstudien om singlar och dejting. Undersökningen genomfördes av TNS på uppdrag av Match.com i november 2013. 11 000 singlar mellan 18 och 65 år i åtta europeiska länder tillfrågades (Sverige, Norge, Frankrike, Tyskland, Storbritannien, Nederländerna, Italien och Spanien). 1 000 svenskar har blivit intervjuade. Singlar definierades som personer som inte är i en engagerad relation, oberoende av civilstatus. Vid analysen har datan noga mätts för att reflektera kompositionen av antalet singlar per land utifrån ålder och kön. Vid beräkning av statistik på en europeisk nivå har ländernas storlek och invånarantal tagits i åtanke. Resultaten från LoveGeist har kompletterats med officiell statistik från 2013 om den vuxna befolkningen och konsumenters köpbeteenden. Cebr är centrum för ekonomi och business research, ett oberoende ekonomikonsultföretag. Sedan starten 1992 har Cebr gett analyser, prognoser och strategisk rådgivning till stora multinationella företag, finansiella institutioner, statliga myndigheter, välgörenhetsorganisationer och branschorgan.

För mer information, kontakta gärna;

Mårten Forste, Nordenchef Match.com
marten.forste@eu.match.com
076-168 76 00

Om Match Sedan lansering 1995, är Match en av Sveriges ledande dejtingtjänster och erbjuder ett brett utbud av funktioner och tjänster.
Genom Matchs app, live- och ljudfunktioner samt singelevent, har singlar möjlighet att träffa likasinnade för att inleda en äkta kärlekshistoria. Genom en kombination av teknisk innovation, effektivitet och stöd (genom LiveCoaching-möten) och kundtjänst, erbjuder Match alltid nya tjänster för att skapa kärleksrelationer.
Match drivs av Meetic och dess systerbolag i Europa, som är en del av Match Group. Match Group är en ledande leverantör av digital teknologi utformad för att hjälpa människor att skapa meningsfulla relationer. För mer information, besök se.match.com