Match

Två av tre kvinnor kollar upp dejt på nätet

19. nov. 2013

65 procent av svenska singelkvinnor söker på internet för att hitta information om sin dejt innan första mötet. Bara varannan man gör detsamma i förväg, vilket visar att kvinnor har ett större behov att känna att de har kontroll när de dejtar. Det visar Europas ledande undersökning om singlar och dejting från Match.com, där över 10 000 singlar fått svara på hur de beter sig före och efter en dejt. Kvinnor är också mer mobila än männen när det kommer till nätdejting, enligt Sveriges mest välkända dejtingsajt.

I den årliga och ledande undersökningen (LoveGeist™ genomförd av TNS på uppdrag av Match.com) om europeiska singlar och dejting uppger 65 procent av kvinnorna att de letar efter information på nätet om personen de ska på dejt med. När det kommer till männen är det bara hälften som lägger tid på att söka information om sin dejt i förväg.

– Match.coms senaste undersökning visar att svenska kvinnor vill känna att de har kontroll och är förberedda när de dejtar, medan männen mer tar det som det kommer. I och med att vi använder sociala nätverk allt mer blir det också enklare att ta reda på information och känna sig förberedd, säger Anna Bofeldt marknadschef på Match.com.

Kvinnor med kontroll
Pust, första dejten är avklarad och den blev rätt lyckad! Men sen då, hur går man vidare? Undersökningen visar också att över hälften av kvinnorna väljer att följa upp en lyckad dejt med ett sms för att visa att de är fortsatt intresserade. Männen däremot är modigare, nästan hälften av de svenska singelkillarna ringer faktiskt sin drömdejt istället för att skicka sms. Endast 34 procent av männen väljer att skicka sms och endast 37 procent av kvinnorna väljer att ringa. Även efter en dejt väljer kvinnorna att behålla kontrollen över situationen. Ett sms går att förbereda jämfört med ett telefonsamtal som mer handlar om att improvisera.

Kvinnor ber kompis om hjälp
Kvinnorna föredrar inte bara att sms:a istället för att ringa. De vill också noggrant tänka igenom vad de ska skriva. Så många som var fjärde svensk singeltjej låter någon annan hjälpa till när de ska formulera texten. Mycket tid och energi går åt till att skriva det där perfekta meddelandet, särskilt bland de yngre singlarna. Endast 16 procent av männen ber om hjälp när de ska skicka sms efter dejten.

Kvinnor är mer mobila
En tydlig trend som Match.com har identifierat är att vi i allt större utsträckning använder mobilen och inte bara datorn när vi nätdejtar. Mobilen innebär möjligheter att kunna dejta när och var du vill genom att fylla luckorna i en hektisk vardag – kanske på bussen eller i väntan på ett möte.  Även här är det tydliga skillnader mellan kvinnor och män. Singeltjejerna är de som flitigast loggar in på Match.com via mobilen. Det är också tjejerna som skickar flest meddelanden på sajten via mobilen.

– Tjejer är mycket mer mobila i sitt nätdejtande på Match.com. Kanske beror det på att kvinnor har förmågan att göra två saker samtidigt till skillnad från männen, säger Anna Bofeldt med ett leende.

Resultat från undersökningen
1. Benägenhet att leta efter information på nätet före en dejt, bland kvinnliga singlar i Europa;

Total Frankrike Tyskland Spanien Italien Nederländerna Norge Sverige
Bas 5058 752 716 723 712 721 709 722
Mycket troligt 27 % 20 % 22 % 27 % 38 % 35 % 46 % 36 %
Troligt 28 % 29 % 24 % 31 % 30 % 25 % 26 % 30 %
Varken eller 22 % 19 % 29 % 23 % 15 % 18 % 14 % 17 %
Inte så troligt 12 % 14 % 14 % 9 % 8 % 10 % 9 % 11 %
Inte alls troligt 12 % 18 % 12 % 11 % 9 % 12 % 6 % 6 %

2. Vanligast sätt att höra av sig efter en första dejt, bland kvinnliga singlar i Europa;

Total Frankrike Tyskland Spanien Italien Nederländerna Norge Sverige
Bas 4030 630 574 443 666 586 601 631
Via telefon 39 % 34 % 40 % 42 % 42 % 29 % 23 % 37 %
Via sms 40 % 54 % 38 % 21 % 40 % 43 % 64 % 51 %
Face to face 6 % 3 % 7 % 6 % 7 % 10 % 5 % 4 %
Genom direkt-
meddelanden
via en dator eller mobilapp
6 % 2 % 2 % 20 % 4 % 9 % * *
Via e-post 4 % 3 % 6 % 3 % 2 % 4 % 1 % 1 %
Genom sociala nätverk
(Facebook,
Twitter, etc.)
2 % 1 % 3 % 5 % 2 % 1 % 4 % 1 %
Lämna ett röstmeddelande 1 % 3 % 2 %  * * 1 % * 1 %
Genom en nätdejtingsajt 1 % 1 % 1 % 1 % 1 % * 1 % 1 %
Höra av sig
genom gemensamma vänner
* * * 1 % * * * 1 %
Annat 1 % * 1 % * 1 % 2 % 1 % 2 %

Fakta om undersökningen
LoveGeist – är den årliga europeiska referensstudien om singlar och dejting. Undersökningen genomfördes av TNS på uppdrag av Match.com från 29 oktober till 23 november 2012. 10 561 singlar mellan 18 och 65 år i sju europeiska länder tillfrågades (Sverige, Norge, Frankrike, Tyskland, Nederländerna, Italien och Spanien). 1 505 svenskar har blivit intervjuade. Singlar definierades som personer som inte är i en engagerad relation, oberoende av civilstatus. Vid analysen har datan noga mätts för att reflektera kompositionen av antalet singlar per land utifrån ålder och kön. Vid beräkning av statistik på en europeisk nivå har ländernas storlek och invånarantal tagits i åtanke.

För mer information, kontakta gärna;
Anna Bofeldt, marknadschef Match.com
anna.bofeldt@eu.match.com
070-630 93 53

Om Match Sedan lansering 1995, är Match en av Sveriges ledande dejtingtjänster och erbjuder ett brett utbud av funktioner och tjänster.
Genom Matchs app, live- och ljudfunktioner samt singelevent, har singlar möjlighet att träffa likasinnade för att inleda en äkta kärlekshistoria. Genom en kombination av teknisk innovation, effektivitet och stöd (genom LiveCoaching-möten) och kundtjänst, erbjuder Match alltid nya tjänster för att skapa kärleksrelationer.
Match drivs av Meetic och dess systerbolag i Europa, som är en del av Match Group. Match Group är en ledande leverantör av digital teknologi utformad för att hjälpa människor att skapa meningsfulla relationer. För mer information, besök se.match.com