Match

Undersökning avslöjar: sakerna du inte visste kan sabotera dejten

3. juli 2013

Svenskar är extra känsliga för starka dofter och är dessutom bland de känsligaste i Europa. Det visar en omfattande undersökning (LoveGeistTM) från Match.com utförd av TNS. Drygt 1500 svenska singlar har deltagit i undersökningen som visar att hela 84 procent av de svenska singelkvinnorna och 74 procent av singelmännen tycker att det är irriterande när dejten bär för mycket parfym.

Sommaren är den årstid då flest svenskar vill ut och dejta, men att gå på en första dejt är något som gör många nervösa – hur ska man egentligen uppföra sig för att det ska bli en andra träff? Match.com har genomfört en omfattande undersökning för att kartlägga hur svenska singlar ser på motparterns uppförande under en första dejt och det är tydligt att singelkvinnorna ställer betydligt högre krav på sin första dejt än vad männen gör.

Doften av framgång
Att man vill vara fin på en första dejt är inget konstigt, men hur mycket ska man anstränga sig utan att gå till överdrift? Tydligt är att man bör vara försiktig med parfymanvändandet då skandinaviska singlar visar sig vara mer doftkänsliga än många andra européer. Hela 84 procent av de svenska singelkvinnorna och 74 procent av singelmännen anger för stark parfym som en av de största missarna man kan göra. Och det är inte bara dofter som visar på svenskarnas nasala känslighet -nysningar och snörvlande på en dejt skulle störa 64 procent av singelkvinnorna och hälften av singelmännen!

Den osminkade sanningen
Att kvinnor inte behöver stå timmar framför spegeln inför en dejt står också klart, svenska män föredrar med stor marginal osminkade kvinnor framför en översminkad dejt. Ett välsminkat ansikte är alltså ingen dealbreaker, att däremot använda sin mobiltelefon under dejten är ett stort misstag för den som vill få en andra träff. Särskilt bland svenska män sticker mobilanvändning under dejten ut som en av få punkter man verkligen stör sig på, drygt åtta av tio män skulle bli irriterade över detta.

The X-files
Till skillnad från övriga européer är svenska singlar inte särskilt brydda om det skulle visa sig att deras dejt har många vänner av det motsatta könet. Svenskorna visar sig faktiskt vara öppnast bland alla de europeiska kvinnorna inför detta faktum. Bara drygt hälften anger det som ett problem jämfört med 73 procent i Europa. Att prata om tidigare förhållanden är dock något man bör vara försiktig med då både svenska män och kvinnor är bland de känsligaste i Europa när det kommer till diskussioner om exen!

Sminkat eller osminkat på första dejten – Vad tror du att de svenska männen föredrar? Gör quizet och se hur väl du känner männen: http://blogg.match.se/quiz

Se bifogat dokumet för att ta del av hela undersökningen.

För mer kontakt, vänligen kontakta:
Anna Bofeldt, Marknadschef Match.com
anna.bofeldt@eu.match.com

+ 46 70 630 93 53

Om Match Sedan lansering 1995, är Match en av Sveriges ledande dejtingtjänster och erbjuder ett brett utbud av funktioner och tjänster.
Genom Matchs app, live- och ljudfunktioner samt singelevent, har singlar möjlighet att träffa likasinnade för att inleda en äkta kärlekshistoria. Genom en kombination av teknisk innovation, effektivitet och stöd (genom LiveCoaching-möten) och kundtjänst, erbjuder Match alltid nya tjänster för att skapa kärleksrelationer.
Match drivs av Meetic och dess systerbolag i Europa, som är en del av Match Group. Match Group är en ledande leverantör av digital teknologi utformad för att hjälpa människor att skapa meningsfulla relationer. För mer information, besök se.match.com